Bezuiniging AWBZ: de zwakste krijgt de klappen

14 januari 2009

Bezuiniging AWBZ: de zwakste krijgt de klappen

Den Haag bezuinigt op belangrijke voorzieningen in de AWBZ. Mensen komen in de kou te staan. Wat doet de gemeente? De kwestie kwam aan de orde in de raadsvergadering van 13 januari. Hieronder de bijdrage van SP-raadslid Nathalie van der Zanden.

Voorzitter,

Het voorstel dat in Den Haag is genomen om te bezuinigingen binnen de AWBZ is ondoordacht en onverantwoord. En weer krijgen de zwakste in onze samenleving de grootste klappen.

Voor ouderen, chronisch zieken, gehandicapten en jongeren met gedragsproblemen gaat de hulp die zij via de AWBZ ontvangen verdwijnen of wordt zoals in dit voorstel aangegeven verminderd. Voorzitter, ik schets u één voorbeeld van een situatie die zich op dit moment in onze gemeente voordoet.

Op dit moment ontvangt een gezin waarbij de moeder zeer slechthorend is en het zoontje gedragsproblemen en eetproblemen heeft ontvangt nu wekelijks hulp van een begeleidster via een PGB. Door de beperking van de moeder kan zij nauwelijks leuke dingen ondernemen met haar zoontje die hierdoor het normale contact met leeftijdgenootjes mist. De begeleidster zorgt hier onder andere voor en zorgt er ook voor dat het gezin gezamenlijk en op tijd de maaltijden eet. (dit soort dingen is niet in elk gezin een vanzelfsprekendheid).

De gemeente heeft nu de zware en verantwoordelijke taak een antwoord te vinden op de situatie die binnen dit gezin door de recente bezuinigingen ontstaat en de onzekerheid waarin zij nu verkeren. En wij accepteren niet dat de gemeente de verantwoordelijkheid op de zorgaanbieder afschuift. Tenslotte heeft de gemeente aangegeven op het gebied van jeugdbeleid vroegtijdig in te grijpen bij risicogezinnen, te investeren in preventie en binnen de WMO niemand buiten de boot te laten vallen. Wij houden het college hier dus aan en zullen dit nauwkeurig volgen.

Wat de precieze gevolgen voor overige situaties in Helmond zullen zijn is op dit moment voor de gemeente ook niet duidelijk. Het is niet duidelijk of de in Helmond aanwezige welzijns- en zorgvoorzieningen een passend aanbod hebben en de noodzakelijke hulp kunnen bieden. Het is dan ook noodzakelijk de grootst mogelijke samenwerking te zoeken en afstemming te vinden in het hulpaanbod. De gemeente is hier dan ook de komende periode aan zet om dit nauwgezet te monitoren, te regisseren en indien noodzakelijk beleid hierop aan te passen.

Het vinden van een goede samenwerking tussen gemeente, politie, maatschappelijk werk, onderwijs en het veiligheidshuis is voor de komende periode van groot belang om te voorkomen dat crisissituaties bij het Centrum voor Jeugd en Gezin komen bovendrijven. Want bij deze instellingen zal belasting voor de toekomst zeker groter worden.

Wij weten dat niets doen op dit moment geen optie is. Wij zullen dit voorstel dan ook ondersteunen, daarbij aangetekend dat wij lering hebben getrokken uit de situatie die afgelopen zomer heeft plaatsgevonden binnen de thuiszorg. U kunt van ons dan ook verwachten dat wij ons wederom zullen inzetten voor een sociaal beleid binnen de zorg in Helmond.

2009-01-14