Verkoop Essent: nog eens over nadenken

14 januari 2009

Verkoop Essent: nog eens over nadenken

Al dat geliberaliseer en geprivatiseer (= vrij baan voor de commercie) is niet goed; de overheid is nodig om het algemene belang te behartigen. Aldus de les van de kredietcrisis.

O ja? Je merkt er niet veel van nu het gaat om de verkoop van Essent (in overheids-handen) aan een commerciƫle energiereus (het Duitse RWE). Het heersende idee bij de - laat ik zeggen - politieke en bestuurlijke elite is dat de verkoop van Essent een goede zaak is. In krantencommentaren wordt links en rechts wel een vraagtekentje geplaatst, maar een duidelijke afwijzing vindt je niet.

De bevolking voelt het wat mij betreft beter aan. Zie bijvoorbeeld de peiling bij stand.nl van gisteren. Zie ook dit onderzoek. Ook de vakbond is tegen verkoop van Essent aan een commercieel bedrijf.

De dreigende verkoop van Essent komt niet uit de lucht vallen. Er zijn allerlei stappen aan vooraf gegaan. Europa speelt er een rol bij (alles moet naar de vrije markt). Veel politici, bestuurders en commentaarschrijvers hebben zich steeds aan die ontwikkeling gecommitteerd. Tja, het valt niet mee om dan nu de verkoop van Essent af te wijzen als je zelf de weg hebt bereid.

Helmond heeft een heel klein belang in Essent: 0,015% van de aandelen. De Helmondse politiek heeft niet ingestemd met het huidige concrete voorstel om te verkopen aan het Duitse RWE. Wel heeft een meerderheid ingestemd met de meer algemene gedachte om de aandelen van Essent ooit eens te verkopen aan een particulier bedrijf. Lees dit (pdf-bestand). Maar misschien dat die meerderheid er nog eens goed over wil nadenken nu de discussie pas echt goed los barst.

column SP-raadslid Hans Verbakel

2009-01-14