Dubbele petten ongewenst

12 februari 2009

Dubbele petten ongewenst

De SP heeft grote bezwaren tegen de benoeming van Elco Brinkman als voorzitter van de Adviesraad Kanaalzone Helmond. Ook zet de partij vraagtekens bij de financiƫle vergoeding van de leden van deze klankbordgroep. Fractievoorzitter Erik de Vries heeft in een brief aan het college van burgemeester en wethouders om opheldering gevraagd.

Het is weer bijna carnaval en dat betekent weer veel maffe kleding en gekke hoedjes. Maar niet alleen tijdens dit gezellige feest zie je dit verschijnsel. Ook in de politiek hebben mensen soms dubbele petten op. Zoals Elco Brinkman, onlangs benoemd tot voorzitter van de Adviesraad Kanaalzone Helmond.

De SP heeft grote bezwaren tegen deze benoeming. Naast zijn voorzitterschap van Bouwend Nederland heeft hij een waslijst aan nevenfuncties, naar schatting rond de 28. Een greep uit deze waslijst: vicevoorzitter van VNO/NCW, lid van de Raad van Commissarissen BMC (een adviesbureau voor de publieke sector) en lid van de Raad van Commissarissen van Van Nieuwpoort Beheer (een leverancier van bouwgrondstoffen en beton).

De Vries: In mijn ogen kan de heer Brinkman door zijn vele functies nooit onafhankelijk spreken in de klankbordgroep. Hij heeft altijd meerdere petten op. Hij behartigt meerdere belangen vanuit zijn vele andere functies. Hierdoor kan er een schijn van belangenverstrengeling ontstaan en dat dient te allen tijde voorkomen te worden. Verder roepen de tal van nevenfuncties de vraag op of zo iemand zich wel volledig in kan zetten voor de adviesraad. Wat de SP betreft wordt de benoeming van de heer Brinkman ongedaan gemaakt.

De adviesraad bestaat verder uit enkele deskundigen op het gebied van bouwen en stedelijke ontwikkelingen, de burgemeester, een wethouder en een ambtenaar van de gemeente. Ook bij de andere deskundigen dient volgens de SP nagegaan te worden of er geen sprake is van een schijn van belangenverstrengeling.

Daarnaast wil de SP-fractie weten welke vergoedingen de leden van de adviesraad gaan krijgen. Daar is namelijk geen enkele afspraak over gemaakt met de gemeenteraad. De SP roept het college alvast op om de vergoeding te beperken tot een vergoeding van daadwerkelijk gemaakte onkosten, zoals de reiskosten van de leden. De Vries: Veel mensen hebben het financieel zwaar en ook de gemeente moet de broekriem aanhalen. Het is dan ongepast om deze leden wel een riante vergoeding te betalen.

- Elco Brinkman (link)
- brief aan college (pdf-bestand)
- Adviesraad Kanaalzone Helmond (pdf-bestand)

2009-02-12