Landbouwontwikkelings-gebied: goede zaak of niet?

28 mei 2009

Landbouwontwikkelings-gebied: goede zaak of niet?

Dinsdag 2 juni organiseert de SP Gemert-Bakel samen met de SP Statenfractie een openbare informatie- en discussieavond in de Eendracht te Gemert. Onderwerp: landbouw-ontwikkelingsgebieden en de bouw van megastallen.

Aanvang: 20.00 uur. Centraal zal de vraag staan of dat de groei van het aantal megastallen in deze gebieden gewenst is of niet.

De provincie Noord-Brabant kent vele landbouwontwikkelingsgebieden van west tot aan de Limburgse grens. De landbouwontwikkelingsgebieden (afgekort log) zijn een onderdeel van de reconstructie van het platteland.

Intensieve veehouderijen worden verplaatst van onder meer gebieden met een natuur- en recreatieve functie naar de logs. Dit houdt in een hogere concentratie van varkens- en kippenstallen, konijnen- en nertsenfokkerijen enz. in het desbetreffende buitengebied. Daarnaast is er een ontwikkeling naar steeds groter: de megastallen.

De toename van het aantal (mega)stallen in de landbouwontwikkelingsgebieden roept vragen op bij de (agrarische) bevolking. Hoe staat het met het verplaatsen van de landbouwbedrijven in een gemeente naar de logs? Zijn het de lokale agrariƫrs, die daarnaar verhuizen of wordt de ruimte ingevuld door ondernemers van buiten de gemeente? En kunnen bedrijven nog uitbreiden waar deze gelegen zijn, indien de veehouderijen niet verplaatst (kunnen) worden? Heeft het ontstaan van logs de schaalvergroting in de vorm van megastallen versneld of staat dit er los van? Wat betekent de komst van megastallen voor de positie van agrarische familiebedrijven? Wat zijn de gezondheidsrisicos van de concentratie aan (mega)stallen voor de mensen die in de sector werken, maar ook voor de inwoners van de plaats waar het buitengebied deel van uitmaakt? Hoe staat het met het dierenwelzijn? Deze en andere vragen geven momenteel in Noord-Brabant en daarbuiten aanleiding tot discussie.

De SP wil samen met deskundigen, belanghebbenden, plaatselijke en Noord-Brabantse organisaties/gemeenten, landelijke verenigingen en de inwoners van Noord-Brabant aandacht schenken aan dit belangrijke onderwerp en een uitwisseling van meningen laten plaatsvinden. Hiervoor organiseert de SP een informatie- en discussieavond. Het programma ziet er als volgt uit:

- Welkomstwoord en opening (20.00 uur);
- Inleiding thema door Jan Hoevenaars (huisarts in Elsendorp);
- Reactie en discussie panelleden;
- Pauze (ongeveer 21.15 uur);
- Discussie panel met de aanwezigen in de zaal;
- Einde (streven is 22.30 uur).
De gespreksleider van de avond is Ron Lodewijks, journalist bij het Brabants Dagblad.

Samen met het panel, waar onder de ZLTO (persoon nog onbekend), F. Meulenmeesters namens het CDA, de SP (persoon nog onbekend), P. Ruijl namens de Partij voor de Dieren, prof.dr.ir. P. Groot Koerkamp (leerstoelgroep agrarische bedrijfstechnologie Wageningen UR) en drs. P. Smeets (Alterra Wageningen UR), willen wij graag met u van gedachten wisselen over de wenselijkheid van de toename van (mega)stallen in de landbouwontwikkelingsgebieden.

2009-05-28