Albert Heijn open op zondag: ging Helmond buiten zijn boekje?

26 juni 2009

Albert Heijn open op zondag: ging Helmond buiten zijn boekje?

Op grond van een lokale verordening heeft Helmond Albert Heijn ontheffing gegeven om op zondag open te zijn. Eindhoven heeft dezelfde verordening, maar stelt dat volgens de regels zon ontheffing niet mogelijk is. Hoe kan dat? SP-fractievoorzitter Erik de Vries wil opheldering over de kwestie. Hij heeft het Helmondse college een aantal schriftelijke vragen voorgelegd. Kernvraag: is Helmond buiten zijn boekje gegaan?

Eindhoven wijst aanvragen van Albert Heijn om op zondag open te mogen zijn steevast af. Al twaalf keer is bij Albert Heijn zon gemeentelijke afwijzing op de deurmat gevallen. Daarin staat niet dat Eindhoven tegen de 24-uurs economie is en daarom het verzoek afwijst. Dat kan ook niet, want dit argument snijdt juridisch geen hout. Wie niet verder wil opschuiven richting 24-uurs economie moet niet tegelijkertijd een verordening maken die winkels de mogelijkheid biedt om ontheffing aan te vragen. Dat rijmt niet.

Op welke gronden worden dan wel de aanvragen van Albert Heijn afgewezen? Heel simpel, de verordening staat volgens Eindhoven zon ontheffing niet toe. Volgens de verordening kunnen alleen avondwinkels in aanmerking komen voor ontheffing op zondag. Een avondwinkel is een winkel die pas open gaat om 16.00 uur s middags of nog later. En Albert Heijn is niet zon winkel.

Als het zo duidelijk ligt, hoe kan het dat Helmond dan wél ontheffing geeft? Dit is een juridische kwestie, licht De Vries toe, wij willen duidelijk krijgen of het college juridisch juist gehandeld heeft door Albert Heijn ontheffing te geven.

De zaak is meer dan alleen een theoretische juridische kwestie. Wij hadden liever gezien dat Helmond net als Eindhoven géén ontheffing aan Albert Heijn had gegeven als dat kan en dat moet nu duidelijk worden, zegt de SPer.

De afgelopen zondagen dat Albert Heijn aan de Torenstraat open was, was het er razend druk. Er zit een keerzijde aan deze medaille. Denk aan de belangen van werknemers en ook kleine winkeliers. Het binnen de perken houden van de 24-uurs economie biedt hen bescherming. De meeste mensen zijn zelf ook werknemer en begrijpen dat best, aldus De Vries.

Update Helmond heeft juridisch juist gehandeld, antwoordt het college van B en W. Lees het antwoord (pdf-bestand).

2009-06-26