SP over citymarketing (update)

13 oktober 2009

SP over citymarketing (update)

In de raadsvergadering van 6 oktober werd het 'strategiedocument citymarketing' besproken. Een meerderheid waaronder de SP wees het voorstel af. Hieronder de bijdrage van SP-fractievoorzitter Erik de Vries.

"Voorzitter, citymarketing betekent eigenlijk dat we onze stad de markt op gaan brengen. We moeten de stad volgens dit college beter gaan verkopen. Daar worden we allemaal beter van. Maar is dit allemaal wel nodig? Helmond is geen bedrijf dat zich in een concurrerende markt staande moet houden. We gaan niet failliet als we dit niet doen. Helmond valt niet om zoals de banken, en we hoeven geen deeltijd-ww aan te vragen voor onze ambtenaren, zoals in het bedrijfsleven in deze crisistijd.

Steden moeten elkaar niet beconcurreren. Er wordt dan veel gemeenschapsgeld gestoken in reclamecampagnes, terwijl met dit geld ook de werkelijke problemen aangepakt kunnen worden. Bovendien: als alle steden dit gaan doen, zal het resultaat 0 zijn. Alleen de marketingbedrijven worden er dan beter op. En ja, dat is ook werkgelegenheid, maar dit lijkt me niet de juiste manier om de werkgelegenheid te bevorderen.

Het resultaat van een dergelijke campagne laat sowieso naar zich raden. Het is maar de vraag of het meer op gaat leveren dan wanneer we naar de situatie nu kijken, met alle inspanningen vanuit diverse richtingen, zoals bijvoorbeeld Stichting Stadspromotie, die veel meer op de praktijk en het werkelijk van de grond krijgen van initiatieven is gericht.

Helmond heeft het ook helemaal niet nodig. De Groene Campus kwam zonder stadsvermarkting, de Automotive kwam zonder reclamecampagne en Brandevoort kwam zonder imago-oppoetsende strategie. Deze hebben zonder al die poespas bijgedragen aan de aantrekkelijkheid van Helmond. En ik wil best nog wat voorbeelden noemen: Artimond, het kasteel van Sinterklaas, de Kasteeltuinconcerten en ga zo maar door. Allemaal visitekaartjes voor Helmond. Deze evenementen verkopen zichzelf.

Tot slot wil ik opmerken dat het college de stad beter wil verkopen, maar tegelijk op de subsidies aan cultuurinstellingen, sportverenigingen en andere organisaties gaat bezuinigen. Dat zijn nu juist de organisaties die in de afgelopen jaren hard aan het imago van Helmond gewerkt hebben. Ik kan dit dan ook niet rijmen. Dan zie ik liever dat we het geld voor de stadsvermarkting gebruiken om bezuiniging op deze subsidies te voorkomen, en af te zien van dit hele voorstel.

Voorzitter, het zal duidelijk zijn dat wij niet achter deze stadsvermarkting staan. Wij stemmen dan ook tegen dit voorstel."

Update In het Eindhovens Dagblad van 10 oktober verscheen een opiniestuk van Erik de Vries (pdf-bestand).

2009-10-13