Verhuizing Plato: geen besluit, maar eigenlijk toch wel

3 december 2009

Verhuizing Plato: geen besluit, maar eigenlijk toch wel

Hou bij de herontwikkeling van de Cacaofabriek rekening met de komst van poppodium Plato. Aldus besloot de gemeenteraad dinsdagavond. Een voorstel van de SP om dat juist niet te doen, werd verworpen.

SP-raadslid Ad Spruijt: Plato verdwijnt uit de Molenstraat, althans de naam, want daarvan heeft het nieuwe bestuur al afscheid genomen. Hiervoor is inmiddels Lakei naar voren gekomen. Wat de SP betreft is de naam ook het enige dat verdwijnt uit de Molenstraat.

De partij vindt dat er niks mis is met het huidige gebouw aan de Molenstraat. Het poppodium krijgt er bovendien halverwege december een nieuwe start. Ad Spruijt: Als dat een succes wordt, dan is er geen reden om te verhuizen. Als Lakei op de huidige locatie de jeugd niet weet te vinden dan zal dat op een nieuwe locatie ook niet gebeuren en dan is verplaatsing ook overbodig.

Volgens de SPer is verhuizing naar de Cacaofabriek daarom niet nodig. Hoewel ook andere partijen zoals GroenLinks en Helmond Aktief weinig zien in de verplaatsing van het poppodium, kreeg het SP-voorstel uiteindelijk niet hun steun en werd het verworpen.

Het is geen definitief besluit, maar alleen nog maar een onderzoek. Zo reageerde wethouder Bethlehem tijdens de raadsvergadering op het SP-voorstel. Ad Spruijt: Ja, dat zei de wethouder. Maar instemmen met het onderzoek is eigenlijk ook instemmen met verhuizing. Immers anders heeft het onderzoek geen zin. Al vanaf het begin toen de locatie Cacaofabriek in beeld kwam is duidelijk dat de wethouder alles op alles wil zetten om Lakei naar die plek te verplaatsen. Met de verhuizing ligt er een grote zak met geld vanuit de provincie klaar en is de weg vrij voor planontwikkeling aan de Molenstraat.

2009-12-03