Gamma Holding verkoopt Vlisco

16 september 2010

Gamma Holding verkoopt Vlisco

Na meer dan 160 jaar komt het oer-Helmondse Vlisco in buitenlandse handen. Gamma Holding heeft het textielbedrijf verkocht aan Actis, een Engelse private equity firma.

PF van Vlissingen & Co. (Vlisco) was founded on 15 augustus 1846 in Helmond, a town in the South of Holland, by Pieter Fenter van Vlissingen. Zo valt te lezen op de internetsite van Vlisco. De familie Fentener van Vlissingen leidde het bedrijf meer dan honderd jaar. In 1972 werd Vlisco onderdeel van Gamma Holding.

De geschiedenis van Helmond en Vlisco zijn nauw verweven. Vele Helmonders hebben bij het bedrijf gewerkt. In 1964 telde Vlisco in Helmond drieduizend werknemers. Door mechanisering en automatisering is dat aantal teruggebracht naar nu vijfhonderd werknemers in vaste dienst plus zo'n honderd uitzendkrachten.

De afgelopen jaren raakte moeder-concern Gamma Holding door de recessie in zwaar weer. Het werd steeds moeilijker om te voldoen aan de verplichting om leningen af te lossen. Met een consortium van zes banken moest heronderhandeld worden over nieuw krediet. In juli 2009 maakte Gamma Holding bekend dat het gelukt is om de kredieten te verlengen en te verruimen, maar de banken stelden zware voorwaarden. De banken bedongen het recht om hun leningen om te zetten in aandelen. Zouden de banken daarvoor kiezen dan krijgen zij 50,1 procent van het stemrecht in handen. "Banken grijpen de macht bij textielbedrijf Gamma", aldus de vereniging van effectenbezitters (VEB).

Onder deze druk heeft Gamma Holding de Vlisco verkocht. Om met de opbrengst van 118 miljoen euro een deel van de schulden aan de banken af te lossen.

Het onroerend goed blijft buiten de transactie. In plaats daarvan worden de gebouwen en de grond aan de koper verhuurd. Dat heeft te maken met de vervuiling van de bodem en het grondwater onder en rondom het bedrijf. Het gaat om zeer ernstige verontreiniging die er zelfs toe leidde dat de bouw van Boscotondo, tegenover de Vlisco aan de overkant van het kanaal, fors duurder uitpakte. Voor de aanleg van de parkeergarages onder Boscotondo moest zogeheten onderwaterbeton worden toegepast. Het grondwater dat bovenkomt als diep wordt gegraven, kon niet als gebruikelijk afgepompt worden omdat dan de Vlisco-vervuiling verder verspreid zou worden. De koper van de Vlisco heeft kennelijk geen trek om samen met het bedrijf ook de aansprakelijkheid voor deze vervuiling op zich te nemen.

Koper Actis is een Engelse private equity firma. Het bedrijf heeft financiƫle belangen in bijna honderd bedrijven verspreid over de hele wereld. Singapore (olie en gas), India (dienstverlening voor bedrijven zoals advokaten), Egypte (bank), China (hotel) om maar een paar uiteenlopende voorbeelden te noemen.

Private equity-bedrijven staan niet erg goed aangeschreven. Ze hebben de reputatie meer nog dan gangbaar te gaan voor de winst, dat ze zich bezighouden met allerlei uitgekiende financiƫle constructies en dat ze maar weinig oog hebben voor de belangen van de werknemers.

Wellicht ter geruststelling schrijft Gamma Holding in het begeleidend persbericht: "De verkoop heeft geen gevolgen voor de werkgelegenheid. De betrokken ondernemingsraden hebben met betrekking tot de overname een positief advies uitgebracht."

Uit: SPeerpunten september 2010

2010-09-16