Gokken met belastinggeld

23 februari 2011

Gokken met belastinggeld

10 Miljoen euro. Dat is wat de gemeente Helmond, net als Eindhoven, Den Bosch, Tilburg en Breda, moet investeren in Brabant Culturele Hoofdstad 2018. De provincie betaalt 50 miljoen euro. In totaal wordt er dus 100 miljoen euro uitgeven aan de nominatie. Daarmee is niet gezegd dat Brabant ook daadwerkelijk culturele hoofdstad van Europa wordt in 2018. BrabantStad moet de concurrentie aangaan met Utrecht, Den Haag, Almere en Maastricht.

NCRV-programma Lunch! radio 1
woensdag 23 februari 2011
interview met Peter de Haan en Erik de Vries over culturele hoofdstad (start: 01.03 uur)

SP-fractievoorzitter Erik de Vries: "Een winkans dus van 1 op 5, een erg dure gok in deze tijd dat iedereen de broekriem moet aanhalen. Je mag dan van de gemeente verwachten dat ze zuinig omgaat met belastinggeld. Zeker als tegelijk met deze investering juist bezuinigd wordt op de bibliotheken in Helmond, op zorg en op onderwijs."

Toch is het altijd de inzet van het college geweest om deze nominatie door te zetten, tot nu toe ook gesteund door een meerderheid in de raad. Daar lijkt nu verandering in te komen. Uit een artikel in het Eindhovens Dagblad van 15 februari blijkt dat het CDA niet veel meer ziet in dit project. "In een tijd van forse bezuinigingen, zoals het afschalen van het leerlingenvervoer en het professioneel welzijnswerk, is een investering van miljoenen in dit culturele project niet verantwoord", aldus Thijs van Wetten, fractievoorzitter van het CDA in Helmond.

De Vries: "Blij om te zien dat het CDA dit niet koste wat kost wil doordrukken. Ik hoop dat hiermee een meerderheid in de raad tegen deze geldsmijterij is, zodat we snel kunnen besluiten waar we het geld wél aan uitgeven. Er spelen genoeg problemen: met het leerlingenvervoer bijvoorbeeld. De aangekondigde bezuiniging daar leidt tot een hoop onrust. Laten we het geld daar investeren, zodat deze onrust snel weggenomen kan worden. Ik nodig het CDA hier van harte toe uit."

Het krantenartikel in het Eindhovens Dagblad lijkt onder bestuurders behoorlijk wat onrust te hebben veroorzaakt. Een dag na het artikel kregen alle raadsleden deze uitnodiging van de commissaris van de Koningin van Brabant, dhr. van de Donk, voor een informatiebijeenkomst. Daar zal ongetwijfeld geprobeerd worden om de raadsleden van de gemeente Helmond op andere gedachten te brengen. De Vries: "Tevergeefs hoop ik. Ik kan het mensen op straat niet uitleggen dat wij als gemeente 10 miljoen euro uitgeven terwijl we niet eens zeker weten of we daar ook maar een cent van terugzien. Ik hoop dan ook dat mijn collegaâs voet bij stuk zullen houden."

---------------------

Hieronder kunt u alle vragen van het Eindhovens Dagblad lezen, en de antwoorden van de SP:

1 - Wat mag de nominatie Culturele Hoofdstad 2018 uw fractie kosten? De SP wil hier in Helmond geen geld voor uittrekken. Er worden de komende jaren forse bezuinigingen verwacht van de gemeenten. Bezuinigingen op zorg, onderwijs en cultuur zijn al ingeboekt bij de begrotingsbehandeling. Dan past het niet om aan deze nominatie grote bedragen uit te geven. Hebben we straks de culturele hoofdstad van 2018, maar zijn alle culturele voorzieningen inmiddels wegbezuinigd. Dat zou erg krom zijn.

2 - Indien uw raad een voorstel met daarin een financiele bijdrage van tien miljoen euro wordt voorgelegd, stemt u dan voor of tegen? Tegen, wat wel duidelijk zal zijn uit mijn verhaal hierboven.

3 - Moeten de voorbereidingen om de nominatie Culturele Hoofdstad 2018 binnen te halen worden door- of stopgezet? Wat de SP betreft worden deze per direct stopgezet.

4 - Motiveer uw antwoord op vraag 3. Het gaat hier om een nominatie. Het is niet eens zeker dat we dit binnenhalen. Andere gemeenten in Nederland zijn ook aan het investeren. Dit kost de gemeenschappen bakken met geld, terwijl er maar één kan winnen. We zijn aan het gokken met belastinggeld en daar moet onze gemeente als eerste mee stoppen.

2011-02-23