SP: Culturele Hoofdstad is gokken met gemeenschapsgeld

27 april 2011

SP: Culturele Hoofdstad is gokken met gemeenschapsgeld

Raadsvergadering 26 april: een meerderheid stemt in met de kandidaatstelling van Helmond voor Culturele Hoofdstad 2018. Alleen Helmond Aktief, Trots en SP wijzen het voorstel af. Hieronder de bijdrage van SP-fractievoorzitter Erik de Vries.

Voorzitter, deze koersnota is een uitwerking van wat in de provincie en de verschillende steden besloten is. Niet vreemd dus, dat het hier aan de orde komt. Maar als je een besluit neemt over deze koersnota, dan moet je ook achter het hele plan kunnen staan. En dat kan mijn fractie niet.

De gemeente staat de komende jaren voor een forse bezuinigingsopgave. De bijdrage van de gemeente is nu nog minimaal (2 ton per jaar), maar nu ja zeggen, betekent eigenlijk ook dat je instemt met de 9,6 miljoen die in 2012 moet worden uitgegeven. Anders zet je alle organisaties nu voor niets aan het werk en organiseer je teleurstelling. Dat moet je niet willen. Er is straks eigenlijk geen weg meer terug. We gaan als gemeente dus beslissen over een uitgave van 10 miljoen.

Die 10 miljoen zijn nodig om mee te kunnen dingen als kandidaat voor Culturele Hoofdstad 2018. Er zijn meer kapers op de kust: Den Haag, Utrecht, Almere, Maastricht en de regio Friesland willen ook. Het is dus helemaal niet zeker dat Brabant het wordt. Sterker: de kans is 17 procent, met deze vijf andere kandidaten. Ik durf dit hardop gokken met gemeenschapsgeld te noemen. Want zij die zeggen dat deze investering zich makkelijk terugverdient, heeft mogelijk gelijk, maar alleen als de kandidatuur ook werkelijk binnengehaald wordt. Dan worden alle positieve scenario's misschien werkelijkheid. Ik blijf voorzichtig, want vaak worden dit soort zaken veel te positief ingeschat. Groningen leed 4 ton verlies bij de start van de Giro. Den Bosch bij de start van de Tour een miljoen. Beiden was grote winstcijfers beloofd.

Ondertussen zien we dat Helmond helemaal niet investeert in cultuur, maar juist bezuinigd. Subsidies aan verenigingen en stichtingen worden bevroren, en we gaan van vier bibliotheken naar één. Van die 10 miljoen zouden de filialen van de bibliotheek in alle wijken nog 33 jaar (!) open gehouden kunnen worden.

De argumenten om deel te nemen zijn dun. Het culturele argument gaat al niet op, omdat er naast deze investering ook tal van bezuinigingen op cultuur zijn, die een eventueel positief effect weer ongedaan zullen maken.

Het economisch argument zou waar kunnen zijn, ware het niet dat hier altijd te optimistisch in gerekend wordt. Komt bij dat dit alleen mogelijk is als Brabant ook werkelijk wint. Zonder de officiële status culturele hoofdstad geen Europees geld, en dus ook geen investeerders. Plus de opbrengst moet in het geval van Brabant verdeeld worden over alle steden. Wat blijft er dan nog over van onze investering?

Het maatschappelijk argument spreekt van sociale cohesie. Was de bieb niet ook altijd een sociale ontmoetingsplaats in een wijk, een trefpunt? Ook dit argument wordt er dus gewoon aan de haren bijgesleept.

Tot slot het regionaal en stedelijk argument. Bij beiden staat in de toelichting dat het een impuls KAN geven. Dit wordt op geen enkele manier onderbouwt en is dus gewoon wenselijk koffiedik kijken.

Voorzitter, ik kan niet anders dan concluderen dat we hier een fout besluit aan het nemen zijn. Wij zullen dan ook niet instemmen met deze koersnota. Steek dit geld liever in bestaande voorzieningen, die nu afgebroken worden, in plaats van deze gok met het geld van de Helmonders.

------------------------

2011-04-27