Duur VNG-feestje ongepast (update)

21 maart 2012

Duur VNG-feestje ongepast (update)

Het dure feestje van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (870 euro per persoon) is ongepast. De Helmondse SP vindt dat de leden van het college van B en W niet moeten gaan. "Als zij toch van plan zijn het congres en de festiviteiten daaromheen te bezoeken, dan zien wij graag dat de kosten voor deze deelname door de leden van het college zelf betaald worden", aldus SP-fractievoorzitter Erik de Vries.

Update:
antwoord college (pdf-bestand)

College van B en W
5700 AZ Helmond

Helmond, 20 maart 2012,

Geachte burgemeester, geachte wethouders,

Op 28 februari was het 100-jarige bestaan van de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een feit. Bij een dergelijk jubileum mag natuurlijk best even stilgestaan worden. Op 5 en 6 juni vindt daarom op het Malieveld in Den Haag een jubileumcongres plaats.

Het jubileumcongres bestaat niet alleen uit allerlei workshops, excursies en vergaderingen. Er zijn ook feestelijkheden ingepland die opgeleukt worden met bekende Nederlanders als Johan Cruijff en Matthijs van Nieuwkerk. Mede hierdoor zijn de kosten voor dit jubileumcongres erg hoog: zo'n 3 miljoen euro, aldus diverse media.

Deelname aan het congres is ook niet gratis. Bezoekers betalen 795 euro voor 2 dagen, plus een jubileumbijdrage van 27,50 euro. Voor het avondprogramma wordt nog eens 47,50 euro  gerekend. In totaal komt dat neer op 870 euro  per persoon.

Dat is een fors bedrag in tijden dat gemeenten alle zeilen bij moeten zetten om begrotingen rond te krijgen en pijnlijke besluiten moeten nemen over bezuinigingen. Volgens de SP past het dan niet om als VNG zoân duur feest te geven, en past het bestuurders niet om tegen dergelijk hoge kosten deel te nemen aan feestelijkheden.

De SP roept de leden van het college van B en W op om niet deel te nemen aan dit congres. Het is niet uit te leggen dat er door bestuurders zo met gemeenschapsgeld wordt omgesprongen, terwijl we van onze inwoners begrip en steun vragen voor bezuinigingen die diep ingrijpen op de levens van mensen en die ten koste gaan van onze voorzieningen.

Als zij toch van plan zijn het congres en de festiviteiten daaromheen te bezoeken, dan ziet de SP graag dat de kosten voor deze deelname door de leden van het college zelf betaald worden.

De SP ziet graag een reactie van het college op deze brief tegemoet.

Met vriendelijke groet,
namens de SP-fractie,