'Geen behoefte aan Brabant Culturele Hoofdstad'

13 juni 2012

'Geen behoefte aan Brabant Culturele Hoofdstad'

'Vandaag is het moment om een duidelijk signaal naar de andere Brabant Culturele Hoofdstad deelnemers en naar Europa te geven. Nadat Eindhoven in eerste instantie maar de helft van het afgesproken bedrag gereserveerd heeft voor het bidbook en als dank daarvoor de voortrekkersrol kreeg en Tilburg en Breda zich onlangs niet duidelijk wil of durfde uit te spreken welke koers ze willen volgen in het traject zijn nu de ogen op Helmond gericht. Laten wij het goede voorbeeld dan geven en stoppen met dit zinloze spel. De verschillende gemeenteraden zullen ons dankbaar zijn.

Het is toch van de gekke dat wij ons als Nederlandse steden tegen elkaar (o.a. Maastricht en Den Haag, Leeuwarden en Utrecht) laten uitspelen alleen omdat Europa dit zo graag wil! Ze verwachten dat we veel geld gaan reserveren en dadelijk in gaan zetten, maar vinden het wel goed dat we vooraf van alles wegbezuinigen.

Graag zou ik eens willen weten hoe het gaat met voorgaande kandidaten die het niet zijn geworden. Ik heb gezocht, maar het is heel moeilijk om kandidaatsteden die zijn afgevallen te vinden. Dat is jammer, want natuurlijk is de kans om te verliezen groter dan de kans dat je wel Culturele Hoofdstad wordt. Ondertussen moet je wel het geld opzij zetten, dat je waarschijnlijk beter kunt gaan gebruiken om eventuele financiƫle tegenvallers in verband met de crisis op te vangen. En dat die er nog aan komen mag duidelijk zijn.

De geluiden die ik te horen krijg zijn niet erg positief. Buiten deze raadszaal om dan, want hier heb ik van insprekers, ambtenaren en college alleen nog maar hallelujaverhalen gehoord.

Als de Nederlandse gemeenten slim zijn dan laten ze zich niet gebruiken voor deze stunt vanuit Europa. Mochten ze toch graag iets willen organiseren dan laat het lot vooraf beslissen. Het is dan niet nodig om eerst tegen elkaar te concurreren en men weet meteen waar men aan toe is.

Het zal dus ook geen verrassing zijn dat de SP geen behoefte heeft aan de stichting Eindhoven2018Brabant. We vinden het dan ook vreemd dat er, voordat er een definitief ja of nee is uitgesproken, nu al reclamezendtijd is ingekocht voor het uitzenden van reclamespotjes voor Brabant Culturele Hoofdstad 2018 tijdens Ster & Cultuur.

Tot slot zou ik willen zeggen: Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo. Dan moet je het snel aan de kant leggen.'

Bijdrage van SP-raadslid Ad Spruijt in de commissievergadering van maandag 11 juni.

2012-06-13