SP wil opheldering Atlant Groep

Cc presidium gemeenteraad Helmond

Helmond, 26 januari 2013,

Geacht college,

Vandaag lezen wij opnieuw in de krant over een aantal ontwikkelingen bij Atlant. Mijn fractie heeft er behoefte aan duidelijkheid te krijgen wat er het afgelopen jaar nu precies allemaal plaats heeft gevonden, onder andere rondom de besluitvorming om te komen tot een nieuwe methode van financiering. De wethouder heeft in de commissiebehandeling van 11 oktober 2012 aangegeven hierover nog in gesprek te zijn met de directie van Atlant en te zoeken naar een goede invulling van deze wens van de kant van het college. Wij begrijpen nu uit gesprekken met mensen bij Atlant dat hier nog steeds over onderhandeld wordt, maar dat er ondertussen ook veel onvrede is over de manier waarop het bestuur heeft gecommuniceerd met directie, werknemers en OR. Wij willen hierover graag in debat met de wethouder.

Waarom is er zoveel onduidelijkheid over de nieuwe financieringsmethode? Waarom verloopt het overleg hierover zo stroef? Wat is de laatste stand van zaken? Hoe kan het dat hierover nog steeds geen overeenstemming is bereikt met de directie?

Wie is er eigenlijk de baas bij Atlant? Is dat het bestuur (ofwel: de aangesloten gemeenten), of is dat de directie? Waarom is er zoveel onrust en onduidelijkheid tussen bestuur en wethouders aan de ene kant, en directie en werknemers aan de andere kant? Hoe wil de wethouder snel tot een oplossing komen in dit geschil?

We lezen ook dat de directie een gemotiveerde reactie heeft gegeven op het voorstel van het bestuur om te komen tot een andere methode van financiering. Deze is schriftelijk verstuurd naar de wethouder, maar was expliciet ook bedoeld voor de leden van de raad, om te betrekken bij de besluitvorming hierover. Waarom heeft de wethouder deze brief nooit aan de raad doorgestuurd? En is deze brief in de toelichting van de wethouder aan de raad uberhaupt niet genoemd? Wij zouden deze brief graag alsnog ontvangen.

Mijn fractie verzoekt de wethouder op bovenstaande vragen antwoord te geven en hierover spoedig met de raad in de commissie in debat te gaan. Vandaar dat deze brief ook cc naar het presidium gaat, met het verzoek om zodra de beantwoording van de wethouder binnen is, deze op te nemen als agendapunt op de eerst volgende commissievergadering. Graag willen wij daar dan ook Raadsinformatiebrief 2 bij betrekken.

Met vriendelijke groet,
namens de SP-fractie,

Erik de Vries
fractievoorzitter

Atlant Groep en gemeente: het Eindhovens Dagblad houdt een overzicht bij. Zie hier.

2013-01-26