Begroting vastgesteld: Helmond kan verschil maken

7 november 2014

Begroting vastgesteld: Helmond kan verschil maken

De gemeenteraad heeft ingestemd met de begroting voor volgend jaar. Het was de eerste keer dat de begroting werd opgesteld met de SP in het gemeentebestuur.

SP-fractievoorzitter Mieke Meulendijks wees er in haar bijdrage op dat niet alleen veel burgers maar ook de gemeente onder vuur ligt van de zware bezuinigingen van de regering. “De keuzes van dit kabinet zijn zeker niet altijd onze keuzes! De druk is hoog en dat maakt het niet makkelijker.”

Ondanks de landelijke bezuinigingen heeft Meulendijks er vertrouwen in dat Helmond het verschil kan maken. “We zijn natuurlijk pas net een half jaar bezig. Maar de eerste aanzetten zijn er. Kijk bijvoorbeeld naar het armoedebeleid. Het staat nu hoger op de prioriteitenlijst en dat verdient het ook. Want de ontwikkelingen in de markt en vanuit het rijk hebben er mede voor gezorgd dat armoede is toegenomen.”

Een ander belangrijk punt is de zorg. Meulendijks: “De overname van de thuishulpen van de Zorgboog zijn onlangs geregeld zonder dat hierbij gedwongen ontslagen zijn gevallen. We hopen dat de uitkomst van de gesprekken met Savant ook tot een goed resultaat leiden.”

Tijdens het debat passeerden een groot aantal onderwerpen de revue. Variërend van het zwembad, toeristenbelasting, vrijwilligerswerk, een nieuwe aanpak van het busvervoer tot en met de vraag wel of niet betaald parkeren bij de Cacaofabriek.

Een voorstel van de SP om de vergoeding van de raadsleden te verlagen naar 80 procent kon niet doorgaan. “Wij hebben vandaag te horen gekregen dat dit niet meer mag. De bevoegdheid van de gemeenteraad om te korten is door het Rijk geschrapt”, meldde de burgemeester. De regering wilde aanvankelijk het aantal raadsleden verminderen en legde de gemeenten alvast een navenante bezuiniging op. Het plan om het aantal raadsleden te verminderen is van tafel maar de bezuiniging wordt gehandhaafd en betaald uit de algemene middelen van de gemeente. Mieke Meulendijks: “Deze bezuiniging gaat nu ten koste van iets anders en dat wilden wij voorkomen.”

Na een marathonzitting van 14.30 uur ’s middags tot precies 24.00 uur ’s nacht stemde een ruime meerderheid in met de begroting. Alleen PvdA (3 zetels), D66 (3 zetels) en fractie Verouden-van Lierop (2 zetels) stemden tegen.

bijdrage Mieke Meulendijks (pdf-bestand)