Gemeenteraad unaniem voor financiële steun aan Cacaofabriek

4 februari 2015

Gemeenteraad unaniem voor financiële steun aan Cacaofabriek

De gemeenteraad stemde dinsdag unaniem in met financiële steun voor de Cacaofabriek.

Hieronder de bijdrage van SP-raadslid Franc Verstappen.

Voorzitter,

De SP steunt het voorstel om de Cacaofabriek overeind te houden. De kosten zijn hoog, maar we zien op dit moment geen andere mogelijkheid. Behalve "de stekker er uit trekken" natuurlijk. Daar kiezen wij niet voor. Dan zouden we in Helmond ineens zonder poppodium, culturele film en kunstenaarsinitiatief zitten. Dat zou een enorm verlies zijn. De vraag zou ook zijn wat er met de gehuisveste bedrijven moet gebeuren.

Destijds is er een breed ondersteunde keuze gemaakt. Niet alles is gelopen zoals verwacht en gepland. Zo gaat dat in het leven, en met de kennis van nu kunnen we de keuzes van toen gemakkelijk ter discussie stellen. Dat moeten we dan maar eens doen, ter evaluatie, op een regenachtige zondagmiddag.

In 2015 gaan we beter opletten dat het niet weer fout gaat. Het verscherpte toezicht is dan ook een goede zaak. Het nieuwe bedrijfsplan, zal, één jaar na goedkeuring, geëvalueerd worden en er wordt bekeken hoe er wordt verder gegaan.  Ik ga er van uit dat het nieuwe bestuur begrip voor dat alles heeft.

Voorzitter, ook al lijkt het soms wel zo, bij de SP hebben wij geen glazen bol. Wel is het zo dat wij vertrouwen hebben in de Cacaofabriek in Helmond. Afgelopen weekend zat de filmzaal bomvol tijdens een film over een groepje Helmonders. Dat geeft al vast goede moed!

Ik wil hier in de raadsvergadering niet de hele commissievergadering herhalen, maar wel nogmaals een lans breken voor de culturele kwaliteitsfilm. De term "laagdrempelig" keert steeds terug. Ik wil graag benadrukken dat het vertonen van ALLEEN commerciële films niet zal leiden tot een geslaagd Filmhuis. Met een goede mix van mooie, verantwoorde films kom je er wel. En met de recette van de ene, wat toegankelijkere productie financier je de andere, misschien wat minder toegankelijke film. DAT is de taak van het Filmhuis!

Tot slot, voorzitter, wil ik, namens de hele SP alle medewerkers van de Cacaofabriek (waaronder 100 vrijwilligers!) bedanken voor hun inzet het afgelopen jaar EN heel veel succes wensen met de uitdaging voor de komende jaren!

ZET 'EM OP!

- Nieuw bestuur Cacaofabriek (pdf-bestand)

- Toelichting bij het voorstel voor steun aan de cacaofabriek (pdf-bestand)