“Reken af met het asociale regeringsbeleid!”

25 februari 2015

“Reken af met het asociale regeringsbeleid!”

Ledenavond van de SP

Datum: woensdag 25 februari
Lokatie: wijkhuis De Fonkel
Aanwezig: vijftig SP’ers

Gasten:
Willemieke Arts (2de op de kandidatenlijst voor de statenverkiezingen)
Nathalie van der Zanden (SP-wethouder Helmond)
Henk van Gerven (SP-kamerlid)

Welke onderwerpen spelen bij de provinciale verkiezingen? Willemieke Arts gaf een korte toelichting.

Foto: SP

Openbaar vervoer, natuurbeleid, Eindhoven Airport, landbouw, milieu. Aldus een greep uit de onderwerpen. Over de Ruit, een nieuwe weg langs het Wilhelminakanaal en de verdubbeling van de N279, was ze duidelijk: “Die wijzen wij af, andere maatregelen zijn nodig. Denk aan beter openbaar vervoer, meer fietspaden en lokaal maatwerk.”

Reken af, staat op het SP-affiche. Willemieke Arts: “De verkiezingen voor Provinciale Staten zijn indirect ook verkiezingen voor de Eerste Kamer. De huidige regering van PvdA en VVD, gedoogd door D66, de ChristenUnie en de SGP, heeft nu in de Eerste Kamer 38 zetels, ééntje meer dan de helft. Als de regering die meerderheid verliest zal ze uit een ander vaatje moeten tappen. Kortom, reken af met het asociale regeringsbeleid, zorg op 18 maart voor een sterke SP!”

Foto: SP

SP-kamerlid Henk van Gerven interviewde SP-wethouder Nathalie van der Zanden. De wethouder vertelde over de spannende verkiezingsavond in maart vorig jaar toen de SP als grootste uit de bus kwam, en de pittige collegeonderhandelingen die daarop volgden met vervolgens de vraag of ze zelf wethouder wilde worden. Heel herkenbaar voor Van Gerven want hij was zelf in Oss in 1996 de allereerste wethouder voor de SP voordat hij later kamerlid werd.

Het is niet meer te betalen, de kosten van de gezondheidszorg lopen uit de hand. Zo worden de huidige zware bezuinigingen goedgepraat. Het kan niet anders. Maar klopt dat wel? Nee, u wordt voor de gek gehouden, betoogde Henk van Gerven. Hij liet zien dat Nederland financieel helemaal niet uit de pas loopt vergeleken met andere landen. Goede en betaalbare zorg kan wel, stelde Van Gerven, maar willen we het ook? Zijn we bereid om samen solidair voor de zorg te betalen, legde hij de zaal voor? De daarop volgende discussie leverde als antwoord op: ja, als het geld maar goed besteed wordt. Dus niet naar graaiers en absurde topsalarissen gaat en nutteloze bureaucratie. Eindconclusie van Van Gerven: we zijn het eens.