Dilemma uitbreiding hockeyclub

8 juli 2015

Dilemma uitbreiding hockeyclub

Gisteren heeft de gemeenteraad in meerderheid ingestemd met uitbreiding van de hockeyclub. Tegenstemmers waren GroenLinks, D66 en SP. Lees hieronder de bijdrage van SP-raadslid Hans Verbakel. Waarom de SP tegenstemde.

Voorzitter,

De hockeyclub vraagt om uitbreiding met tenminste één veld. Volgens de club is uitbreiding noodzakelijk gezien het aantal leden.

De vraag is op zichzelf heel eenvoudig. Nu het antwoord nog. Dat was een lastige puzzel, zo is de afgelopen periode gebleken. Er zijn allerlei partijen bij deze kwestie betrokken met soms tegengestelde belangen en meningen. De hockeyclub zelf, de buurtbewoners en natuurorganisaties in verschillende maten en soorten. En dan spelen ook de financiën nog een rol. De bezuinigingen trekken een zware wissel op het beleid. Het is duidelijk dat de gemeente niet miljoenen tevoorschijn kan toveren om even iedereen honderd procent tevreden te stellen.

De wethouder heeft zijn best gedaan om alle betrokkenen op één lijn te krijgen. Geen makkelijke klus. Probeer maar eens een vierkante cirkel te tekenen.

Ook voor ons als SP-fractie is het steeds een worsteling geweest. Aan de ene kant willen wij niets liever dan onze sportverenigingen – in dit geval de hockeyclub – de ruimte geven om goed te functioneren. Aan de andere kant zijn er ook beperkingen. Dat kan te maken hebben met geld, maar ook met andere belangen waarmee rekening gehouden moet worden. Een belangrijk ander belang dat hier speelt is de natuurbescherming die geldt voor het gebied waar de uitbreiding plaats vindt.

Voorzitter, daarom is onze insteek steeds geweest: hoe kunnen wij de hockeyclub helpen zonder inbreuk te doen op die natuurbescherming? Dat speelde al in 2013 toen de zogeheten strategische sportnota werd vastgesteld. Deze nota voorzag in uitbreiding in het noorden, in beschermd gebied dus. Op dit punt diende mijn fractie toen een amendement in juist om dat te voorkomen. Dat amendement werd verworpen.

De afgelopen periode hebben wij ons zelf opnieuw weer die vraag gesteld. Hoe kunnen wij de hockeyclub helpen zonder uit te breiden in beschermd gebied? Is uitbreiding in het zuiden een optie? Is uitbreiden op PVV-terrein een mogelijkheid? Op het laatst speelt nog de meer fundamentele vraag: is uitbreiding echt wel nodig? Dit naar aanleiding van onduidelijkheid over de ledenaantallen.

Voorzitter, aan iedere “uitwijkmogelijkheid” zitten haken en ogen. Dat moeten we onder ogen zien. Wel komt de vraag op of het dilemma om uit te breiden in beschermd gebied voorkomen had kunnen worden als drie jaar geleden of eerder anders was ingestoken. Maar dat is een hoofdstuk apart.

Het zal duidelijk zijn: voor mijn fractie weegt de bescherming die voor het gebied geldt erg zwaar. Sommigen zeggen: het is maar weiland. En ja, er vindt natuurcompensatie plaats. Dat is verplicht. Echter in het verleden is besloten om het gebied te beschermen met de nadrukkelijke bedoeling om dat te respecteren, niet om er inbreuk op te plegen. Bij belangenafwegingen delft de natuur nog te vaak het onderspit. Juist daarom is er die bescherming.

Voorzitter, mijn fractie wil daar aan vasthouden. De bescherming voor het gebied is voor ons een gegeven randvoorwaarde. Wij beseffen dat wij met ons standpunt het de hockeyclub niet makkelijker maken. Niet voor niets was het voor ons steeds een worsteling. Maar de besluitvorming is nu op een punt gekomen dat we moeten kiezen. Voorzitter, wij stemmen niet in met het voorstel.

Tot zover.

------------------