Over de tegenprestatie en verdringing van betaalde arbeid

11 juli 2015

Over de tegenprestatie en verdringing van betaalde arbeid

Wie werkloos is en een bijstandsuitkering heeft, moet zijn best doen om werk te vinden. Je moet solliciteren en aan allerlei trajecten meedoen. Dit heet re-integratie. Sinds 1 januari is daar een maatregel bijgekomen: de tegenprestatie.

De tegenprestatie is niet gericht op het vinden van werk. Het idee is om mensen in de bijstand bij de maatschappij te betrekken. Gemeenten worden door de regering verplicht om de tegenprestatie te regelen in een gemeentelijke verordening.

SP-raadslid Jelle de Graaf: “Het moet gaan om een zinvolle activiteit en het mag niet tot verdringing leiden. Ga er maar aan staan! Want wat zou dat kunnen zijn? Dit toont al dat de regering de gemeente opzadelt met een zacht gezegd merkwaardige maatregel. Niet voor niets heeft de SP in de Kamer tegen gestemd.”

Het SP-raadslid is niet tegen vrijwilligerswerk. “Heel veel mensen doen al vrijwilligerswerk, gewoon uit zich zelf. Ons probleem is dat onder druk van de landelijke bezuinigingen verdringing op de loer ligt. Het is heel verleidelijk om onder het mom van tegenprestatie betaalde werknemers te vervangen door onbetaalde bijstandsgerechtigden. En dat mag niet gebeuren!”

In de raadsvergadering diende De Graaf een voorstel in om strenger te toetsen op verdringing. Verantwoordelijk wethouder Yvonne van Mierlo ontraadde dat voorstel mede op advies van haar ambtenaren. De Graaf: “Volgens de wethouder betekent ons voorstel veel extra werk plus het zou grote financiële gevolgen hebben. Onuitvoerbaar, luidde het oordeel. Wel zegde de wethouder toe om na een jaar te evalueren hoe het uitpakt met de tegenprestatie in de praktijk. Daarop hebben we ons voorstel ingetrokken.”

De SP'er tot slot: “Wij zijn heel kritisch geweest op deze maatregel. Het is flink afgezwakt. Afgesproken is dat mensen die mantelzorg doen of ander vrijwilligerswerk, niet met de tegenprestatie lastig gevallen worden. Ook wordt aan maatwerk gedaan. De mensen kunnen zelf met suggesties komen welk vrijwilligerswerk ze willen doen. En natuurlijk blijven we de kwestie kritisch volgen!”