Helmondse raad: later uitbetalen bijstandsuitkering moet van tafel

29 november 2016

Helmondse raad: later uitbetalen bijstandsuitkering moet van tafel

Het plan van werkbedrijf Senzer om de bijstandsuitkeringen later uit te betalen moet van tafel, als het aan de Helmondse raad ligt.

Een door SP en GroenLinks opgestelde motie werd vanavond raadsbreed ondersteund.

Senzer wil in de zeven Peelgemeenten (Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond, Laarbeek en Someren) de betaaldatum van de uitkeringen verschuiven van de 27e van de maand naar de 10e van de maand erop.

Daar is veel kritiek op gekomen. Onaanvaardbaar, sprak de raad van Geldrop-Mierlo eerder al uit. De Helmondse raad sluit zich daar nu bij aan. Vaste lasten als huur, energie en zorgpremie zijn een flinke hap uit de huishoudportemonnee. Verschuiven van de betaaldatum brengt mensen in de problemen, aldus de kritiek.

Wethouder Jos van Bree nam zich de kritiek ter harte. Hij zegde toe om de boodschap van de raad over te brengen in het dagelijks bestuur van Senzer waarin de zeven Peelgemeenten zijn vertegenwoordigd met hun wethouders. “Wij zijn niet doof.”

Het dagelijks bestuur komt bijeen op 9 december. Dan worden de voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden opnieuw bekeken, waaronder de vanavond aangenomen motie.

De motie houdt rekening met bijstandsgerechtigden die parttime werken. Het gaat om 10 procent van het aantal bijstandsgerechtigden. Voor hen is het verschuiven van de betaaldatum wel een voordeel; zij hebben dan niet langer last van een naheffing achteraf.

Motie (pdf-bestand)