Motie Helmondse slachtoffers toeslagenaffaire

5 december 2020

Motie Helmondse slachtoffers toeslagenaffaire

Foto: SP

Een voorstel van de SP om te zorgen dat gedupeerde ouders kunnen rekenen op een volwaardige kerstuitkering is in de raadsvergadering van 1 december jongstleden aangenomen. De motie kon vanuit de raad rekenen op veel steun en werd door zeven andere partijen mee ingediend. Alle partijen behalve Helder Helmond stemden voor de motie.

Op alle mogelijke manieren zet de SP zich in om het onrecht voor de gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire recht te zetten. Niet alleen in de Tweede Kamer maar ook lokaal. In Helmond zijn gedupeerde ouders van de toeslagenaffaire er nu van verzekerd dat er niet getornd wordt aan het bedrag van 750 euro. Fractievoorzitter Lonneke Maraczi: ‘Deze mensen hebben door het handelen van de Belastingdienst al veel ellende op hun bordje gehad. Nu komt er eindelijk een lichtpuntje in de vorm van een kerstuitkering. Dan kan het niet zo zijn dat dit lokaal weer wordt afgepakt.’

Wethouder Erik de Vries kon zich hier volledig in vinden: ‘Het is verschrikkelijk wat deze mensen mee hebben moeten maken. Goed dus om hier in de gemeente aandacht voor te vragen. Mensen die een uitkering ontvangen of in een schuldsaneringstraject zitten, moeten alle extra inkomsten melden. Dan zou het wel heel zuur zijn als deze kerstuitkering, waar de slachtoffers van de toeslagenaffaire gewoon recht op hebben, in mindering wordt gebracht op de uitkering of naar schuldeisers gaat. Dat is niet de bedoeling van de tegemoetkoming en ik ga zorgen dat dit in Helmond dan ook niet gebeurd.’

Maraczi is blij met de brede steun in de raad. ‘Deze mensen zijn zwaar in de steek gelaten. De raad van Helmond laat hiermee zien dat we aan hun kant staan. We moeten alles doen om deze mensen te helpen om zo het onrecht dat hen is aangedaan ongedaan te maken.’

De Vries: ‘Precies daarom willen we als gemeente het liefst alle gedupeerden kennen, zodat we ze kunnen helpen. Helaas hebben we ze nog niet allemaal in beeld. Ik roep ouders daarom nogmaals op om zich te melden bij de gemeente als zij getroffen zijn door de affaire rond de kinderopvangtoeslag.’

Klik hier als u meer wilt weten over de toeslagenaffaire en de kerstuitkering.