Even voorstellen Frank Ploegmakers

9 februari 2022

Even voorstellen Frank Ploegmakers

Foto: SP

Frank Ploegmakers (54) heeft een eigen bedrijf als adviseur / project manager, woont in Brandevoort, is getrouwd en heeft 2 zoons. Frank staat op plek 6.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, je hebt een eigen bedrijf, hoezo kom je dan bij de SP uit?

Hoezo zou je niet bij de SP uitkomen? Juist wel. Ik denk dat het belangrijk is om als bedrijfsleider/management dicht bij je werknemers te staan. Je moet verbonden zijn met je werknemers. Hierdoor week je jezelf niet los van de werkvloer en zie, ervaar je waar de verbeterpunten liggen. Wat je nu vooral vaak ziet is het eenzijdig kijken naar winstoptimalisatie, er is geen gevoel meer met het werk en de problematiek die daarbij horen.

Helaas zien we een trend waarbij management steeds verder af staat van de werkvloer en dit werkt verschillen in de hand. Verschillen bijvoorbeeld in beloning. Als je samen aan een tafel het eten moet verdelen zul je zien dat eerlijker gaat. Het valt namelijk nogal op wanneer één bord helemaal vol geschept is en een ander bord nagenoeg leeg. Dat voelt niet goed.

Dicht bij de mensen staan is ook exact de wijze van politiek bedrijven van de SP. Hoe kunnen we de samenleving verbeteren voor, door en met de mensen.

Wat is jouw drijfveer om je in te zetten voor de SP?

Als ik kijk naar het onderwijs zie je dat er nauwelijks nog ingezet wordt op technisch onderwijs. Alles wat we gebruiken, wat we in ons dagelijks leven nodig hebben heeft te maken met techniek.

Het imago is echter zo dat als je geen hoger onderwijs genoten hebt, je er eigenlijk niet toe doet in de maatschappij. Terwijl we juist deze technisch vaardige mensen nodig hebben. Het is een misvatting dat er mensen zijn die alleen met de handen werken. Er is veel kennis, technisch en ruimtelijk inzicht nodig om je een vak eigen te maken. Leerlingen in het technisch vak onderwijs voelen zich door de maatschappij als ‘dom’ weggezet terwijl ze juist erg goed zijn in het aanleren van technische vaardigheden om complexe handelingen uit te voeren. Daar mogen we als maatschappij toch echt meer onze waardering voor uitspreken!

Strijd mee, stem SP!