Hoger minimumloon nu!

4 september 2022

Hoger minimumloon nu!

Foto: René Blok

In mei 2020 werd in Helmond, als eerste gemeente in Nederland, de motie Vóór 14 aangenomen. Lang voordat het kabinet merkt wat er in het land aan de hand is merken wij dat namelijk lokaal al. De meldingen bij onze hulpdienst, de toename van aanvragen bijzondere bijstand en voedselbank, aantal mensen in de schuldhulpverlening, etcetera.

De SP zet zo'n signaal dan gelijk om in actie en na een ingediende motie werd Helmond de eerste gemeente in Nederland waar het College een dringend beroep op het kabinet deed om het minimumloon te verhogen naar 14 euro per uur (het is nu nog geen 10).

Vele gemeenten volgden en vroegen het kabinet om in actie te komen en wat te doen aan de toenemende armoede onder werkende mensen!

Steeds weer stemden landelijke coalitiepartijen VVD, CDA, D66 en CU tegen de moties om het minimumloon naar 14 euro te verhogen. Ook JA21, BvNL, FvD, SGP, Volt, Omtzigt en BBB stemden tegen de in april 2022 ingediende motie van SP Kamerlid Bart van Kent om het minimumloon versneld te verhogen naar 15 euro.
Door die motie zouden ook de meeste uitkeringen en de AOW meestijgen.

Inmiddels zien we de ellende duidelijk om ons heen. Stijgende prijzen, mensen kunnen hun rekeningen niet meer betalen, mensen die in de kou zitten en zelfs niet meer iedere dag een warme maaltijd hebben.

We zijn als SP bezig met een actie om de koopkracht te verbeteren, maar Rutte 4 zegt dit jaar niks meer te kunnen doen.....voor gewone mensen.....bedrijven helpen ze wel.