Ongekend Onrecht

29 november 2022

Ongekend Onrecht

Foto: SP

De tentoonstelling 'Weggecijferd, Teruggevochten' is maandag in Helmond geopend door burgemeester Blanksma en Irma Koopman voorzitter van SP Helmond. Het doel van de tentoonstelling is om een hart onder de riem te steken bij de getroffen gezinnen van het toeslagenschandaal. In Helmond zijn volgens de burgemeester tussen de 100 en 300 inwoners door de belastingdienst onterecht aangemerkt als fraudeurs en als gevolg daarvan hebben ze jarenlang in een hel geleefd.

Een ander doel van de tentoonstelling is om ervoor te zorgen dat we niet vergeten dat een heel groot deel van de getroffen gezinnen nog steeds niet geholpen is, in de schulden zitten en hun kinderen uit huis geplaatst zijn. Als maatschappij is het van groot belang dat wij niet vergeten dat de strijd van deze gezinnen voor rechtvaardigheid nog tot op de dag van vandaag doorgaat.

Op de levensgrote foto's staat aan de ene kant het nummer waaronder deze mensen bekend stonden bij de belastingdienst en aan de andere kant hun foto. Op de zijkant van iedere foto leest u hun verhaal en de gevolgen.

Tijdens de opening heeft burgemeester Blanksma ook het boek met de gelijknamige titel: Weggecijferd, Teruggevochten aangeboden gekregen. In dit fotoboek krijgen 100 gezinnen die jarenlang alleen een nummertje waren eindelijk een gezicht. Bij dit gezicht wordt hun verhaal verteld en hoe het falen van de belasting hun leven geraakt heeft.

Foto: SP

Tijdens de opening waren alle Helmondse politieke partijen uitgenodigd. Deze waren echter niet aanwezig bij dit politiek overstijgende onderwerp. Natuurlijk staat de tentoonstelling er nog tot en met 17 december en kunnen ze alsnog een blik werpen op de tentoonstelling. De tentoonstelling heeft eerder gestaan in Rotterdam, Utrecht, Arnhem en Groningen. Den Bosch heeft de tentoonstelling destijds geweigerd.