SP-motie "Klimaatbestendig bouwen" in uitvoering. Groene daken in Helmond-West

1 december 2023

SP-motie "Klimaatbestendig bouwen" in uitvoering. Groene daken in Helmond-West

Waarom heeft de SP de motie "Klimaatbestendig bouwen" ook alweer ingediend?

De voordelen op een rij:

- Ze dragen bij aan een duurzame en gezonde stad door regenwater op te vangen en vertraagd af te voeren.

- De beplanting filtert fijnstof uit de lucht en verbetert zo de luchtkwaliteit.

- Beplante daken isoleren de woningen eronder, waardoor ze een lager energieverbruik en CO2-uitstoot realiseren en je in die woningen minder last hebt van zomerhitte en winterkou.

- De daken zorgen ook voor geluidsreductie en verkoeling van binnentuinen

- Doordat er geen water op blijft staan, is er ook minder kans op muggen.

- Ze maken de stad groener, waardoor flora en fauna meer kansen krijgen.

Als het goed gebeurt komt er voor iedere m2 groene bodem die verdwijnt een m2 groen op het dak terug. Als er ook nog gevelbeplanting wordt aangebracht kunnen er uiteindelijk zelfs meer m2 bijkomen.

Tijdens de discussie over de motie in 2021 lukte het fractievoorzitter Lonneke Maraczi en (voormalig) raadslid Ger Klaus voldoende steun te vinden voor aanname van het voorstel.

Helmond gaat de komende jaren 10.000 huizen bijbouwen. En met deze motie wordt bij het bouwen ervan de mogelijkheid geschapen het klimaat zoveel mogelijk te ontzien.

Inmiddels heeft woningbouwvereniging WoCom in de Helmondse volksbuurt Helmond-West een prachtige primeur. Het is de eerste wijk in Nederland waar groene daken planmatig worden aangebracht op hellende daken van bestaande woningen. Om de zonnepanelen heen zijn kratjes vol plantjes en kruiden geplaatst.

Als SP fractie zijn we hier trots op en willen we de woningbouwvereniging WoCom en wethouder van den Waardenburg feliciteren met deze prachtige primeur! Goed voorbeeld doet volgen toch?

Link: Artikel Eindhovens Dagblad
Link: Aangenomen moties begroting 2022 website Helmond