SP KIEST ERIK DE VRIES ALS LIJSTTREKKER

De SP heeft Erik de Vries tot lijsttrekker gekozen bij de raadsverkiezingen volgend jaar. De Vries volgde in 2006 Ger Klaus op als fractievoorzitter. In het dagelijks leven is hij medewerker van SP-kamerlid Ronald van Raak. Hij was onder meer nauw betrokken bij het inventariseren van de problemen bij de politie, waar de SP onlangs een rapport over uitbracht.

Ledenvergadering in gemeenschapshuis De Fonkel

Het afdelingsbestuur droeg Erik de Vries voor op de ledenvergadering van 25 november. Daar werd ook de rest van de lijst besproken. “We hebben uitgebreid de belangstelling onder onze leden gepeild om tot een voordracht te komen”, zegt afdelingsvoorzitter Hans Verbakel, “met als resultaat een lijst met dertig kandidaten.” De SP is met 370 leden de grootste partij van de stad.

Ook de andere drie zittende SP-raadsleden Nathalie van der Zanden, Ad Spruijt en Hans Verbakel zijn terug te vinden in de top van de lijst. Verbakel staat op zes. “We zijn optimistisch, we gaan voor zes zetels”, zegt de SP-er. Op plek vier en vijf staan nieuwkomers Danny Leppink en Ceciel Verlijsdonk. Danny Leppink was de afgelopen periode al burger-commissielid.

De ledenvergadering stemde in met de kandidatenlijst en besprak daarnaast ook het concept-verkiezings-programma. Erik de Vries in een toelichting: “In de inleiding bij het programma schrijven we dat het niemand zal verbazen dat wij ons druk maken over de zorg. En precies zo is het. Ons programma vertolkt de vertrouwde SP-standpunten. Een sterk sociaal geluid dus.” En daar kon de ledenvergadering zich goed in vinden.

Een verzoek van GroenLinks om een lijstverbinding aan te gaan kreeg geen instemming van de ledenvergadering. Erik de Vries: “Hoewel wij goed kunnen samenwerken zijn we ook heel verschillend. Voorbeeld: wij liepen afgelopen zaterdag mee met de vakbondsdemonstratie tegen verhoging van de AOW-leeftijd, GroenLinks niet. Het is duidelijker om op eigen kracht de verkiezingen in te gaan. We gaan daarom geen lijstverbinding aan, ook niet met andere partijen.”

26 november 2009