Voorzieningen en financiën

Sport
Wij zijn tegen subsidiëring van betaald voetbal met gemeenschapsgeld. Uitgangspunt is dat Helmond Sport als club voor betaald voetbal zichzelf dient te bedruipen. Dat geldt ook voor een nieuw stadion.

Amateursport verdient meer steun en contributies mogen zeker voor jongeren geen drempel zijn. Kinderen uit gezinnen met weinig geld dienen ook de mogelijkheid te hebben om lid te zijn van een sportclub. Bewegen is gezond en een sportclub heeft ook een belangrijke sociale functie.

Berkendonk
Het beleid is erop gericht om voorzieningen te creëren bij en in de omgeving van recreatieplas Berkendonk. Om commerciële exploitatie daarvan mogelijk te maken, zijn voorstellen in de maak die tot gevolg hebben dat (een deel van) de plas niet meer voor de bevolking gratis toegankelijk is. Onze algemene insteek blijft dat de plas gratis toegankelijk moet blijven en dat een hooguit zeer beperkte inbreuk daarop acceptabel is.

Wat ons betreft moet het in dit gebied gaan om “ruimte, rust en natuur”. Grote projecten passen daar niet bij. Een nieuw stadion voor Helmond Sport bij Berkendonk is voor ons een brug te ver. Ook een vakantiepark met 500 huisjes is veel te grootschalig en zal druk zetten op de nu nog groene omgeving.

Cultuur en onderwijs
Cultuur is heel breed: bibliotheek, museum, Filmhuis, Plato (nieuwe naam: Lakei), gemeentearchief, Speelhuis, dansorgels, amateurkunst en nog veel meer.

Er is een tendens om cultuur alleen maar te zien als een verhandelbaar product en wat veel verkoopt, is succesvol. Maar cultuur kan ook heel waardevol zijn als het niet veel verkoopt en daar moet oog voor blijven.

Niet de commercie maar de overheid dient eerstverantwoordelijk te zijn voor cultuur in de brede zin. Daarom zijn wij niet enthousiast over sponsoring.

Cultuur en historie verdienen meer aandacht. Scholen zouden monumenten, historische Helmondse plekken of straten kunnen “adopteren” en zich erin verdiepen om het publiek er over te kunnen informeren.

Helmond heeft tal van evenementen. Bijvoorbeeld: het kasteel van Sinterklaas, Impact, Artimond, de kasteeltuinconcerten, Jazz in Catstown. Deze evenementen moeten we koesteren.

Via hun werk, als organisator of als vrijwilliger: op allerlei manieren dragen mensen een steentje bij aan de levendigheid van de stad. Van hun bereidheid om mee te denken en mee te doen, moeten we maximaal gebruik maken.

Verenigingen zijn het cement in de samenleving en bevorderen de saamhorigheid binnen een gemeenschap. Contributies bij verenigingen mogen niet te veel stijgen omdat we willen voorkomen dat leden afhaken of mensen daardoor geen lid worden. Te grote afhankelijkheid van sponsors kan risicovol zijn. Als het sponsorgeld wegvalt, valt de vereniging. Daarom dient zoals gezegd, de overheid haar verantwoordelijkheid te nemen.

Jongeren hebben recht op goed onderwijs onder goede omstandigheden. De gemeente heeft daarbij een ondersteunende rol. De gemeente verdeelt het geld voor de onderwijshuisvesting.

Met de meeste jongeren gaat het goed. Voor circa 10-15% van hen gaat dit niet op. Helmond heeft een verhoudingsgewijs hoog aantal jongeren dat te maken heeft met jeugdzorg. In de huidige snelle en ingewikkelde maatschappij moeten we voorkomen dat deze jongeren buiten de boot vallen. Daar waar mogelijk dient de gemeente de helpende hand toe te steken. Denk aan steun voor schoolmaatschappelijk werk. Schoolverzuim moet adequaat worden aangepakt.

Financiën
Tot slot van dit verkiezingsprogramma aandacht voor de financiën. Waar haalt de SP het geld vandaan? Eigenlijk is het heel simpel: wij moeten het doen met hetzelfde geld als andere partijen. Het grote verschil zit ‘m in de keuzes die wij maken en die wij in dit verkiezingsprogramma aan de kiezer voorleggen. Sommige keuzes leveren geld op, bijvoorbeeld het schrappen van het centrumplan. Dat geld kan dan gebruikt worden voor zaken die wij als SP erg belangrijk vinden. Denk onder meer aan de thuiszorg of sociale woningbouw.

Wij hopen dat ons verkiezingsprogramma een duidelijk beeld geeft waar wij in Helmond voor staan. Als gezegd: wie het met ons eens is, nodigen wij van harte uit om voor de SP te kiezen.