Wethouders gekozen, coalitieprogramma aangeboden

In de raadsvergadering van dinsdag 6 april zijn de wethouders gekozen en werd het coalitieprogramma aangeboden.

In een stemverklaring gaf fractievoorzitter Erik de Vries aan dat de SP blanco zou stemmen. “Dat heeft niets te maken met de personen, het past het beste bij onze rol als oppositiepartij.” Ook de PvdA gaf aan blanco te zullen stemmen.

Conform de voordracht werden gekozen Frans Stienen (CDA), Margreet de Leeuw (CDA), Yvonne van Mierlo (VVD), Peter Tielemans (SDOH) en Jan van den Heuvel (D66).

De nieuwe coalitie bestaat uit CDA, VVD, SDOH, D66 en Helmondse Belangen en telt 20 raadszetels. De complete raad telt 37 zetels. De steun voor de wethouders, behalve van de eigen partijen, verschilde per persoon. Stienen en van Mierlo: 27 voor, 10 blanco. De Leeuw: 23 voor, 12 blanco en 2 tegen. Van den Heuvel: 22 voor, 12 blanco en 3 tegen. Tielemans: 22 voor, 10 blanco en 5 tegen.

Frans Stienen lichtte de totstandkoming van de coalitie toe. Vervolgens sprak Seyit Yeyden van de PvdA en wethouder in het vorige college zijn onvrede uit met de gevolgde procedure. Volgens de PvdA’er is zijn partij ten onrechte buiten de coalitie gehouden. “Er zijn gelegenheidsargumenten gebruikt om een rechtse coalitie mogelijk te maken.”

Het coalitieprogramma werd niet inhoudelijk besproken. Het stond ter kennisname op de agenda.

Coalitieprogramma (pdf-bestand)

Aanbieding van het coalitieprogramma en beëdiging van de wethouders vonden plaats in een bomvolle raadszaal. Op de publieke tribune veel familie en bekenden.

Alles over de raadsverkiezingen en de campagne is hier terug te lezen.

7 april 2010