Ondertunneling Traverse: onbetaalbaar en niet nodig

20 april 2004

Ondertunneling Traverse: onbetaalbaar en niet nodig

Het ondertunnelen van de Traverse is verkeerskundig niet nodig, zelfs hinderlijk, maar ook onbetaalbaar want de goedkoopste variant kost altijd nog 40 miljoen euro. En dat kan Helmond niet betalen.

Dat is de conclusie uit een onderzoek naar het scenario waarvoor een meerderheid van de gemeenteraad 1,5 jaar geleden het groene licht gaf.

Ondertunneling van de Traverse is hinderlijk omdat dan diverse aansluitingen in het gedrang komen. Bijvoorbeeld bij de Koninginnewal bij het politiebureau. Daardoor raakt de afwikkeling van het verkeer in de knoop.

Ondertunneling is onbetaalbaar omdat Helmond sowieso al voor een bezuinigingsoperatie staat plus omdat met geen mogelijkheid het benodigde geld uit andere bronnen kan worden gehaald. Weliswaar kunnen 'enkele miljoenen' via subsidieregelingen worden binnengehaald maar dat is veel te weinig om de financiering rond te krijgen. Aldus de onderzoekers.

In 2010 loopt het verkeer vast, zo luidt de prognose. Dat te voorkomen was het doel van het scenario dat de raad 1,5 jaar geleden heeft goedgekeurd. Totale kosten: 220 miljoen euro.

De SP stemde als enige niet in met dit plan. Niet alleen vanwege de astronomische kosten, ook omdat de partij er niet in gelooft dat met meer asfalt een serieus perspectief wordt geboden.

De uitkomst van het nu gepresenteerde onderzoek betekent een zware bijstelling van het aanvankelijk goedgekeurde scenario. Niet alleen omdat de ondertunneling van de Traverse wordt afgewezen maar ook omdat op andere punten het plan fors wordt aangepast.

Dit is een zware dobber voor de raadsfracties van de PvdA en de lokale partij Ondernemend Helmond die steeds van de ondertunneling van de Traverse een groot punt hebben gemaakt.

Lees ook Plan van 220 miljoen euro, alleen SP stemt tegen

2004-04-20