'5600 woningzoekenden maar er is geen sociaal tekort'

6 juni 2004

'5600 woningzoekenden maar er is geen sociaal tekort'

'5600 woningzoekenden maar er is geen sociaal tekort.' Aldus CDA-wethouder van Heugten.

De wethouder deed zijn uitspraak onlangs in een commissievergadering tijdens een discussie over de Helmondse woningnood. De vergadering is genotuleerd. Hieronder een uitreksel.

------------------

Gehoord hebbend de commissie merkt wethouder van Heugten n.a.v. de vraag van dhr. Verbakel op dat het geheel lang heeft geduurd vanwege het stoeien om de rolverdeling en in welke mate afspraken gemaakt konden worden. Het is meer vorm en inhoud geven van gemeentelijk beleid en wat men van elkaar verwacht. De onderhandelingen verliepen moeizaam op het gebied van legesvrijstelling, wel/geen planontwikkelingskosten.

Ten aanzien van de sociale tekorten, zoals opgemerkt door dhr. Verbakel, stelt wethouder van Heugten dat Helmond die niet heeft. Er dient voor gezorgd te worden dat de juiste doelgroep in de juiste woningen gehuisvest wordt.

De opmerking van dhr. Verbakel dat het aantal geregistreerde woningzoekenden hoger is dan ooit en dat dit de thermometer van beleid is, stelt wethouder van Heugten dat zelfs de sociale woningbouwcorporaties van mening zijn dat de oplossing zit in doorstroming.

De woningbouwcorporaties steken niet zo royaal de nek uit als men wil doen geloven en derhalve wordt gesproken van een inspanningsverplichting. Dit op vraag van dhr. Verbakel, dhr. Smits en dhr. Boetzkes.

Op vraag van dhr. Fransen naar de datum van het Leefbaarheidsfonds deelt wethouder van Heugten mede dat hiernaar nog gekeken wordt.

De opmerking van dhr. Boetzkes dat er veel vrijblijvendheid in het convenant opgenomen is merkt wethouder van Heugten op dat het in een aantal gevallen om intenties handelt die veel waarde kunnen hebben. Daar waar concreetheid mogelijk was/is, is het ook concreet gemaakt.

In 2e instantie merkt dhr. Ferwerda op dat in het gehele convenant niet gerept wordt over de regierol van de gemeente. Dhr. Noten informeert of de gemeente in de problemen komt met het tijdspad. Dhr. Verbakel merkt nogmaals op dat het geheel draait om het sociale tekort en citeert een stukje uit informatie van een medewerker van Woonpartners; de wachttijd is gestegen naar 3 jaar. De bouw van koopwoningen stagneert en de productie loopt achter bij de planning; bij alle andere problemen komt dit er nog bovenop; alles bij elkaar dus een extra reden om de woningbouwcorporaties en sociale sector te bekijken.

Sociale woningtekort oplossen door bestrijding van scheefwonen terwijl in dit convenant hiertoe geen oplossing is, zo stelt dhr. Boetzkes.

De regierol van de gemeente is opgenomen in de nota Wonen en het genoemde tijdspad zal door de gemeente nog bijgesteld worden, aldus wethouder van Heugten.

Adviseur Middel deelt tot slot mede dat de rapportage van het woonbeleid en monitoring evaluatie-functie uitvoering besproken is en de gemeente is van mening dat dit jaarlijks dient te geschieden. Per 1 december dient er een activiteiten-overzicht door de woningcorporaties opgesteld te zijn. Er zal verruiming plaatsvinden en dan wordt het totale plaatje gemonitord; niet alleen woningen die gebouwd zijn maar ook het woonruimteverdelingsbeleid en dat sluit aan bij het wettelijk instrumentarium. Dit op vraag van dhr. Fransen, dhr. Noten, dhr. Boetzkes,

Advies: Met uitzondering van de fractie SP die een voorbehoud maakt, zijn de overige Fracties akkoord.

Notulen (word-document)

2004-06-06