SP wil uitleg over uitstapje met projectontwikkelaar

1 juni 2007

SP wil uitleg over uitstapje met projectontwikkelaar

De SP wil uitleg over het uitstapje met project-ontwikkelaar Stam & De Koning. Hieronder de vragen en toelichting die bij de gemeente zijn ingediend.

Helmond, 18 mei 2007

Het Eindhovens Dagblad van heden meldt dat vier wethouders en de gemeentesecretaris op uitnodiging van projectontwikkelaar Stam & De Koning in februari in de business lounge de wedstrijd PSV-Arsenal hebben bijgewoond. Dit bericht geeft ons zeer te denken en is reden tot zorg.

De burger moet erop kunnen vertrouwen dat de overheid integer, betrouwbaar en zorgvuldig is. Om dat te bevorderen dienen medewerkers van de gemeente mondeling de ambtseed af te leggen dat zij "van niemand enige belofte, gunst of geschenk aannemen om in de dienstbetrekking iets te doen of na te laten". Als dit al geldt voor de medewerkers van de gemeente dan geldt dit natuurlijk ook voor de gemeentesecretaris en voor de leden van het college van B en W.

De SP-fractie denkt dat de regels duidelijk zijn. Het past niet om in te gaan op dit soort uitstapjes van bedrijven. Als een bedrijf het college van B en W ergens over wil informeren dan zijn daar andere wegen voor.

Daar komt in dit geval bij dat projectontwikkelaar Stam & De Koning grote zakelijke belangen heeft bij een nieuw stadion voor Helmond Sport. Deze kwestie was toen volop in discussie. Het uitstapje vond plaats op 20 februari. Dat is in de aanloop naar de besluitvorming in het college (27 maart) en de gemeenteraad (3 april). Dit wekt de indruk dat Stam & De Koning het college voor dit uitstapje uitnodigde om de besluitvorming in haar voordeel te beïnvloeden. Als je kunt vermoeden dat Stam & De Koning zo'n tegenprestatie op het oog heeft, is dat een extra reden om juist NIET in te gaan op zo'n uitnodiging. Wethouders dienen hun onafhankelijke positie te bewaken.

In het artikel vandaag in het Eindhovens Dagblad zegt wethouder Stienen achteraf dat hij zijn deelname aan het uitstapje "zeer onverstandig" vindt. Dit is volgens ons een juiste conclusie, al zijn wij wel verbaasd dat hij dit niet eerder bedacht heeft.

Met deze conclusie van één wethouder is de zaak echter niet afgedaan. De SP-fractie vindt dat het héle college van B en W conclusies moet trekken. Reden waarom wij deze schriftelijke vragen stellen.

VRAGEN

1. Wat was het motief om in te gaan op het uitstapje van Stam & De Koning? Welk gemeentebelang is hiermee gediend?

2. Is het in overeenstemming met de regels over integriteit - onder meer vastgelegd in een gedragscode - om in te gaan op dit soort uitnodigingen? Wat is hierover het oordeel van het college?

3. Stam & De Koning had en heeft grote zakelijke belangen bij de plannen voor een nieuw stadion voor Helmond Sport. Gezien deze achtergrond vinden wij het bedenkelijk dat wethouders ingaan op een uitstapje van deze belanghebbende. Wat is hierop uw reactie?

4. Deelt het college de conclusie achteraf van wethouder Stienen dat deelname aan het uitstapje "zeer onverstandig" was?

Erik de Vries
SP fractievoorzitter

Aanvulling

Anders dan aanvankelijk gemeld behoorde wethouder Yeyden niet tot de genodigden. Niet vier maar drie wethouders plus de gemeentesecretaris gingen in op de uitnodiging van de projectontwikkelaar.

Helmond Sport ijvert al geruime tijd voor een nieuw stadion. De club heeft Stam & De Koning daarbij ingehuurd als adviseur. Stam & De Koning heeft zich als zodanig ook in het publieke debat gemengd. Zie hier.

Aanvulling 1 juni 2007

Antwoord college van B en W (pdf-bestand)
Antwoord op vervolg-vragen (pdf-bestand)