Waarom nu thuishulpen ontslaan die straks weer hard nodig zijn?

29 februari 2008

Waarom nu thuishulpen ontslaan die straks weer hard nodig zijn?

Zorginstelling Savant heeft 170 thuishulpen ontslag aangezegd. Maar per 1 januari 2009 moet verplicht zorg worden geleverd door medewerkers in loondienst, wil staatssecretaris Bussemaker. Waarom dan nu thuishulpen ontslaan?

open brief

Antwoord: het is een centenkwestie. De prijs die Helmond betaalt voor de zorg is te laag voor Savant om de medewerkers in dienst te houden. Echter bij de gemeente en onder raadsleden zijn wel andere geluiden te beluisteren: Savant zou een spelletje spelen. Snijdt dat hout?

Feit is dat er gemeenten zijn waar de problemen die in Helmond spelen, zich niet voordoen. Boxtel, Vught, Eindhoven, om er een paar te noemen. Natuurlijk heeft dat te maken met de prijs die de gemeente bereid is te betalen voor de zorg. Lokaal beleid kan een verschil maken. Feit is ook dat wethouder Boetzkes niet bereid was het te komen uitleggen op het onlangs gehouden thuiszorgdebat.

Maar zwarte pieten helpt ons niet verder. Want ondertussen wordt de thuiszorg uitgekleed. En dat willen we toch niet?

Als gezegd: staatssecretaris Bussemaker heeft maatregelen aangekondigd. Per 1 januari 2009 moeten zorginstellingen verplicht zorg leveren met medewerkers in loondienst. (Alleen als de cliƫnt het zelf duidelijk aangeeft kan nog met alfahulpen worden gewerkt.) Waarom dan nu deze medewerkers ontslaan die straks weer hard nodig zijn?

De wethouder kan er iets aan doen. Hij kan in overleg met de zorginstellingen de contracten openbreken en de tarieven voor de zorg verhogen naar een schappelijk bedrag. Daar is ook om gevraagd. Wethouder, doe iets!

Erik de Vries SP-fractievoorzitter

Staatssecretaris moet ingrijpen in thuiszorg in Helmond

2008-02-29