Verrassingsactie thuiszorg, SP overhandigt zwartboek en wil hoorzitting

13 juni 2008

Verrassingsactie thuiszorg, SP overhandigt zwartboek en wil hoorzitting

Tijd: woensdagmiddag 12.00 uur
Locatie: het plein voor het Cour, waar burgemeester en wethouders zetelen
Onderwerp: de thuiszorg

De SP houdt een verrassingsactie om de chaos in de Helmondse thuiszorg aan de kaak te stellen. SP-fractievoorzitter Erik de Vries wil verantwoordelijk wethouder Boetzkes (PvdA) symbolisch 85.000 handtekeningen overhandigen die landelijk zijn ingezameld, plus een zwartboek vol met schrijnende situaties over de lokale Helmondse thuiszorg. Wethouder Boetzkes blijkt echter niet aanwezig, in zijn plaats neemt wethouder Stienen waar.

Ouderen zitten maandenlang zonder hulp. Er komt gewoon niemand! Hoe is dat te rijmen met de belofte steeds van wethouder Boetzkes dat niemand buiten de boot zal vallen? Er moet NU iets gebeuren! Aldus de glasheldere boodschap aan de wethouder.

De dag erop tijdens een lange zitting bespreekt de gemeenteraad de voorjaarsnota. De SP-fractie stelt opnieuw de problemen in de thuiszorg aan de orde. Er ontstaat een vinnig debat met wethouder Boetzkes. Erik de Vries: De wethouder wil de problemen verdoezelen en al helemaal wil hij niet horen dat hij zelf met zijn verkeerde beleid de problemen veroorzaakt heeft.

Een meerderheid van de raad stemde in met de SP-motie dat de wethouder situaties dat ouderen maandenlang zonder hulp zitten acuut moet oplossen. De Vries: Het feit alleen al dat zon motie nodig is, moet toch tot nadenken stemmen. De PvdA-fractie op één PvdAer na, en de CDA-fractie stemden tegen de motie.

Inmiddels heeft de SP de voorzitter van de raadscommissie Samenleving verzocht om het verzoek tot het houden van een hoorzitting de eerstkomende vergadering op de agenda te plaatsen.

Meer achtergrondinformatie

- Wethouder wil ontslag thuishulpen niet tegengaan

- Spoedoverleg thuiszorg: wethouder wil mislukken aanbesteding niet erkennen

- SP: aanbesteding thuiszorg in Helmond mislukt