Motie tegen verkoop aandelen Essent verworpen

5 februari 2009

Motie tegen verkoop aandelen Essent verworpen

De Helmondse gemeenteraad stemt in met verkoop van Essent aan het Duitse energieconcern RWE. De motie van de SP, samen met Helder Helmond en GroenLinks, om juist niet te verkopen, werd door een meerderheid verworpen.

Formeel komt de kwestie niet in de gemeenteraad. Het college mag zelf beslissen om de aandelen te verkopen. De motie roept het college op om dat niet te doen. "Energie is een eerste levensbehoefte. Dat belang is beter gewaarborgd in publieke handen dan in handen van de vrije markt, getuige de kredietcrisis."

Van de 36 aanwezige raadsleden stemden 25 tegen en elf vóór de motie. Onder de voorstanders behalve SP, GrLi, Helder Helmond, Helmond Aktief en D66 ook twee dissidente PvdA-raadsleden. De rest van de PvdA, CDA, VVD en de lokale partijen SDH-OH, Helmondse Belangen en fractie De Voogd stemden tegen de motie.

De aandelen van Essent zijn in handen van zes provincies (74 %) en zo'n honderddertig gemeenten (26 %). Brabant is met bijna 31 % de grootste aandeelhouder. In april buigt provinciale staten zich over de kwestie.

- Bijdrage SP-fractievoorzitter Erik de Vries (pdf-bestand)

2009-02-05