School Brandevoort en hoogspanningskabels

13 juli 2009

School Brandevoort en hoogspanningskabels

De zogeheten tweede semi-permanente school in Brandevoort mag niet in gebruik genomen worden. Dat heeft de rechter bepaald. De zaak is aangespannen wegens de nabijheid van hoogspanningskabels. Enkele ouders van leerlingen van de school vrezen mogelijk schadelijke effecten van het magneetveld van de kabels. De kwestie leidt tot veel commotie in de gemeenteraad en in de pers.

De gemeente liet de school bouwen terwijl ze wist dat er bezwaren bij de rechter zouden komen. Was dat onverantwoord? Zozeer dat de verantwoordelijk wethouder, of mogelijk meerdere wethouders, een motie van afkeuring verdienen? Aldus de politieke hamvraag in de raadsvergadering van dinsdag 7 juli.

Op 1 september als de school in gebruik genomen wordt, is er een andere situatie, redeneerde de gemeente. Dan zijn de twee hoogspanningstracés die door Brandevoort lopen samengevoegd tot één tracé en liggen de kabels verderaf van de school. De school ligt dan op een veilige afstand.

Er is nog iets anders. Er is grote maatschappelijke druk om de school op tijd te bouwen. Per 1 september begint het nieuwe schooljaar en dan moeten driehonderd schoolkinderen onder dak zijn.

Juridische strijd nog niet afgelopen

De juridische strijd rondom de hoogspanningskabels op Brandevoort is nog niet afgelopen. Er lopen nog diverse procedures. Eind deze maand doet de rechter weer uitspraak.

Op een andere plek komen nu extra noodlokalen omdat de zogeheten semi-permanente school van de rechter niet in gebruik genomen mag worden. De extra noodlokalen zijn maar tijdelijk want straks als de twee hoogspanningstracés zijn samengevoegd en de kabels verderaf liggen, mag de school alsnog in gebruik genomen worden. Aldus het scenario van de gemeente. Het is echter onduidelijk of en wanneer dit scenario werkelijkheid wordt, want ook tegen het samenvoegen van de twee tracés lopen juridische procedures. Naar verwachting komt hierover eind juli meer duidelijkheid. Wordt vervolgd dus.

update: rechtbank stelt gemeente in gelijk.
(uitspraak, pdf-bestand)

Echter eind maart wordt duidelijk dat het samenvoegen van de hoogspanningstracés per 1 september niet lukt. Toch denkt de gemeente dat de school in gebruik genomen kan worden mits duidelijk is dat de school voldoende buiten bereik van het magneetveld staat. Op 2 juni wordt de gemeenteraad geïnformeerd dat met de schoolbesturen en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) is afgesproken om metingen uit te voeren. Blijkt de situatie veilig te zijn, dan wordt de school in gebruik genomen, aldus de afspraak.

Maar zover komt het niet meer. Precies een week later op 9 juni doet de rechter uitspraak. De uitspraak houdt in dat de school in de huidige situatie niet in gebruik genomen mag worden. Het heeft geen zin meer om metingen te verrichten, ook niet als die uitwijzen dat de school veilig is.

Nog steeds ligt er dan het probleem dat driehonderd schoolkinderen onder dak moeten. Voorgesteld wordt om op een andere plek extra noodlokalen te bouwen en om daarvoor een soort noodprocedure te doorlopen om snel aan de slag te kunnen. Unaniem stemt de gemeenteraad met het voorstel in.

Terug naar de politieke hamvraag: verdienen één of meerdere wethouders een motie van afkeuring? Uitkomst: zeven raadsleden vinden van wel, vijfentwintig raadsleden vinden van niet.

Motie van afkeuring niet gesteund door de SP

Lokale partij Helmondse Belangen diende een motie van afkeuring in. De motie werd niet gesteund door de SP. Fractievoorzitter Erik de Vries:

In de raadsvergadering van december vorig jaar heeft de gemeenteraad unaniem ingestemd met de komst van de school en daarvoor het geld vrijgemaakt. Logisch ook, want iedereen realiseerde zich dat de school hard nodig was om de leerlingen onder dak te helpen.
Is er dan iemand op uit geweest om de school in de gevarenzone van de hoogspanningskabels te plaatsen, laat staan met opzet? Nee, dat is niet het geval, niemand die dat beweert.

De vraag die overblijft is: heeft de wethouder zijn werk goed gedaan? Of heeft hij zo'n slecht werk afgeleverd dat hij een motie van afkeuring verdient? Dat kan natuurlijk maar, vinden wij, dan hoort daar een overtuigend verhaal bij. Daar hebben wij stevig over nagedacht en ik zeg eerlijk dat wij dat overtuigende verhaal niet konden bedenken. Toch hebben wij pas in de raadsvergadering een definitief standpunt ingenomen. Wij hebben eerst geluisterd naar de indieners van de motie, maar wij vonden het niet overtuigend genoeg.

2009-07-13