Filialen bieb sluiten is foute keuze

4 juni 2010

Filialen bieb sluiten is foute keuze

Filialen bieb Helmond mogelijk dicht, kopt het Eindhovens Dagblad vandaag. De journalist heeft de voorjaarsnotitie die afgelopen dinsdag in de gemeenteraad besproken werd, goed gelezen. Beter gezegd: ontraadseld. Met uiterst verhullend taalgebruik is het 'mogelijke' plan verstopt in de notitie.

Het woord 'filialen' is nergens terug te vinden. Dit is wat erin staat: Bij programma 5 gaat het naast het concentreren van de bibliotheekvoorziening in de nieuwe accommodatie om een aantal relatief beperkte bezuinigingen verspreid over het programma.

Met concentreren van de bibliotheekvoorziening in de nieuwe accommodatie wordt dus kennelijk bedoeld: opheffen van de drie wijkfilialen. Het college zag zeker de bui al hangen en koos daarom voor deze geheimtaal, reageert SP-fractievoorzitter Erik de Vries. Tijdens de bespreking afgelopen dinsdag in de gemeenteraad heeft niemand het plan zo duidelijk genoemd.

Zeven jaar geleden wilde de gemeente de wijkfilialen al eens sluiten. Met onder meer een handtekeningenactie van scholieren uit Brouwhuis is dat plan toen tegengehouden.

Het is belangrijk dat jullie lezen en niet alleen tv kijken of achter de computer zitten. Jullie actie bewijst nog maar eens dat er een uitdrukkelijke maatschappelijke behoefte is aan een bibliotheek, aldus de destijds verantwoordelijke wethouder Peter Tielemans. Tielemans is nu weer wethouder maar met een andere portefeuille.

SP'er De Vries: Wat wethouder Tielemans toen zei, geldt nu nog steeds. Kortom, de filialen sluiten is een foute keuze.

Of het zover komt dat de filialen daadwerkelijk gesloten worden, is nu nog geen uitgemaakte zaak. Gevraagd om een toelichting op de cryptische tekst benadrukt de gemeente nogmaals dat het om een 'mogelijkheid' gaat en dat andere varianten denkbaar zijn. Bijvoorbeeld het goedkoper onderbrengen van de filialen in andere huisvesting.

- Handtekeningenactie voor bieb geslaagd

- Artikel Eindhovens Dagblad