Helmond Sport vraagt opnieuw steun, faillissement dreigt

2 juli 2010

Helmond Sport vraagt opnieuw steun, faillissement dreigt

Helmond Sport vraagt opnieuw steun. Komt die steun niet dan zal de club naar alle waarschijnlijkheid niet overleven, zo stelt de gemeente.

Twee maanden geleden klopte Helmond Sport ook al aan bij de gemeente. Het ging om een borgstelling van twee ton. Volgens het Eindhovens Dagblad was toen een faillissement niet aan de orde. Citaat: Volgens interim-voorzitter Jan van der Zanden van Helmond Sport is de financiƫle positie niet zo dramatisch dat faillissement dreigt, zoals bij de betaaldvoetbalclubs Haarlem en Veendam. (Eindhovens Dagblad 14 mei 2010)

Inmiddels lijkt de situatie dus een stuk ernstiger. B en W wil nu een lening verstrekken van acht ton. Beoogd effect van de lening is voorkomen dat de club failliet gaat, voorkomen verlies aan werkgelegenheid en behoud van een belangrijk instrument voor city marketing (naamsbekendheid). Aldus B en W in de toelichting bij het voorstel.

Het verstrekken van een lening is een zelfstandige bevoegdheid van B en W, maar het college wil eerst nog de gemeenteraad polsen. Dat gebeurt komende dinsdag.

- Raadsvoorstel (pdf-bestand)

2010-07-02