Raad bespreekt begroting, SP wil wijkbibliotheken redden

14 november 2010

Raad bespreekt begroting, SP wil wijkbibliotheken redden

Afgelopen donderdag besprak de gemeenteraad de begroting van het komend jaar. Onder meer het lot van de wijkbibliotheken en de hondenbelasting kwamen aan de orde. Hieronder de bijdrage van SP-fractievoorzitter Erik de Vries.

Er wordt verkeerde bezuinigd en geïnvesteerd. Voor de begroting zou onze insteek betekenen dat er fundamenteel andere keuzes gemaakt moeten worden. Ik zal daartoe vandaag geen voorstellen doen, omdat daarmee de begroting zoals deze nu voorligt, in de prullenbak kan en ik schat zo in dat dit niet gaat gebeuren. Wel wil ik de raad een aantal aanpassingen voorleggen binnen deze begroting, waardoor de pijn op een aantal plaatsen wat verzacht kan worden.

Te beginnen met de wijkbibliotheken. De SP vindt het echt bijzonder teleurstellend dat een stad als Helmond deze drie goed bezochte filialen wil sluiten. Ik moet nog maar zien of hier in de raad wel voldoende steun voor is. Kunnen de leden van D66 zich hier in vinden? Zij hameren altijd op het belang van bibliotheken als âvindplaats van kennisâ, zoals zo mooi op hun eigen landelijke site omschreven. En dan zou hier een D66 wethouder juist de bibliotheken sluiten! En HB? Voor hen is wijkgericht werken toch "op het lijf geschreven"? Zo omschrijven ze het in ieder geval zelf op de site. Dan is het afbreken van deze mooie voorziening in de wijken wel heel erg vreemd.

Lees de volledige bijdrage (pdf-bestand)

Update De hondenbelasting gaat minder fors omhoog.
Het plan van het college om een deel van de opbrengst te gebruiken om het gat in de begroting te dichten, gaat niet door. De hondenbelasting blijft een doelbelasting.

De bezuiniging op het Natuur en Milieu Educatie Centrum wordt een jaar uitgesteld.

De strekking van het "voorstel externen" is door het college overgenomen.

Het voorstel om de wijkbibliotheken te behouden is door de collegepartijen weggestemd. Lees Doek valt voor wijkbibliotheken