SP: pas op de plaats met centrumplan

10 juni 2012

SP: pas op de plaats met centrumplan

Op 7 juni besprak de Helmondse gemeenteraad de voorjaarsnota. De SP-fractie bracht zes voorstellen in. Eén ervan ging over het centrumplan. De SP wil een grondige herbezinning van het plan. Dat schoot verantwoordelijk wethouder Tielemans in het verkeerde keelgat, fel en emotioneel wees hij het voorstel af. Is het centrumplan een prestigezaak geworden?

Voor een goed begrip: het centrumplan gaat NIET over de oude bibliotheek of de zoveelste opknapbeurt van de Markt. Nee, het centrumplan gaat over een ambitieuze uitbreiding van het winkelgebied met 10.000 m2 extra detailhandel, 10.000 m2 kantoren, 1.700 woningen, een hotel en 2.000 parkeerplaatsen. En dan is deze opsomming nog niet eens compleet. De woningen van Woonpartners aan De Bleek en De Waard zullen gesloopt moeten worden. Uitvoering van het plan duurt naar verwachting 10 tot 15 jaar.

Het plan heeft een lange voorgeschiedenis. De eerste stap werd gezet in 1999 toen voor twee miljoen gulden (!) Buro van Riek (stedenbouwkundig bureau) werd ingehuurd. Dit bureau bedacht de eerste contouren van het huidige plan. We zijn nu ruim tien jaar verder en nog steeds moet de eerste schop de grond in. Eigenlijk het enige dat van de grond is gekomen is de nieuwe bibliotheek naast het Speelhuis.

In 2010 haakten investeerders ING en Amstelland af, terwijl nota bene samen met hen het centrumplan is ontwikkeld. Niet getreurd, reageerde wethouder Tielemans, want er zouden genoeg andere investeerders in de rij staan om het over te nemen. Maar het aantal investeerders is aardig uitgedund, er blijkt er nu welgeteld één over te zijn.

Hoewel de torenhoge ambities van het begin wat getemperd zijn, blijft er voldoende reden voor de SP-fractie om een paar kritische noten te kraken. Maar dat viel niet in goede aarde bij wethouder Tielemans. Fel en emotioneel wees hij het voorstel om 'pas op de plaats te maken' van de hand. Hij kreeg daarbij de steun van de meerderheid van de raad, alleen PvdA, GroenLinks en Helder Helmond steunden de SP.

Waarom zo moeizaam, er is toch genoeg reden om kritisch te zijn op het centrumplan? SP-fractievoorzitter Erik de Vries: "Mijn indruk is dat het een prestigezaak is geworden. Men heeft zich in de loop der jaren er volledig in vastgebeten. Erop terugkomen wordt gezien als gezichtsverlies, dat kan er gewoon niet in."

Uit: SPeerpunten, lokale bijlage bij de Tribune

- Voorjaarsnota: bijdrage van SP-fractievoorzitter Erik de Vries plus moties en voorstellen (pdf-bestand)

- De lange voorgeschiedenis van het centrumplan. Elf jaar geleden: inspiratie opdoen voor het centrumplan. (link)

2012-06-10