Helmondse raad tegen bezuiniging brandweerduiken

10 januari 2013

Helmondse raad tegen bezuiniging brandweerduiken

De Helmondse raad heeft in een brief de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost opgeroepen om de bezuiniging op het brandweerkduiken voorlopig uit te stellen. De Veiligheidsregio wilde daar vanaf begin 2013 mee stoppen.

De Veiligheidsregio Brabant Zuidoost bedient 21 gemeenten. De betrokken gemeenteraden hebben nu het laatste woord. De burgemeesters die de gemeenten in de Veiligheidsregio vertegenwoordigen, worden geacht het meerderheidsstandpunt van hun gemeenteraad uit te dragen. Omdat nog onduidelijk is wat de opstelling wordt van al die gemeenteraden, is nog niet gezegd dat de bezuiniging ook werkelijk niet doorgaat.

Wat de raad van Helmond betreft wordt eerst de uitkomst van een landelijk onderzoek naar het brandweerduiken afgewacht. Daarna kan aan de hand van het onderzoek en de conclusies gekeken worden of afschaffen verstandig is, en welke alternatieven er dan zijn.

SP-fractievoorzitter Erik de Vries: "Ik ben blij dat de raad nu nog niet instemt met de bezuinigingen. Wat de SP betreft betekent dit uitstel uiteindelijk afstel. Brandweerduikers kunnen aantoonbaar levens redden en hebben dat in het verleden ook al gedaan. Daar kunnen preventieve maatregelen of andere manieren van werken niet tegenop. Dat is wat de SP betreft de regionale investering dubbel en dwars waard!"

- Vakbond: duikteam heeft wel nut

2013-01-10