h

Bevindingen enquête stadsverwarming

15 april 2013

Bevindingen enquête stadsverwarming

Voorgeschiedenis

• Al enige tijd kreeg de Helmondse SP berichten dat de stadsverwarming slecht functioneert. Rijpelberg, een deel van Brouwhuis en de Neducoflats in Helmond Oost zijn op de stadsverwarming aangesloten.

• Juli 2012 stelde de SP-raadsfractie schriftelijke vragen aan het college van B en W. De vragen gingen vooral over de vele reparatiewerkzaamheden die nodig zijn om lekkages in het leidingennetwerk te verhelpen en de overlast daardoor.

• De communicatie moet beter, erkende het college. Eind januari 2013 heeft wethouder Tielemans overleg gehad met Essent Warmte B.V. In dit overleg heeft de gemeente haar zorgen geuit over de onderhoudsstaat van de stadsverwarming en Essent om opheldering gevraagd.

• Eind januari startte de SP een enquête op internet. Ook konden bewoners direct een mailtje sturen naar de SP. De enquête werd bekendgemaakt in het wijkblad van Rijpelberg.

Uitkomst

• In totaal 31 bewoners hebben de enquête ingevuld. Negen bewoners hebben een mailtje gestuurd. De totale respons bedraagt dus 40 reacties.

• Het aantal reacties is te gering om vergaande conclusies te kunnen trekken.

• Gezien het beperkte aantal reacties zou een (voorzichtige) conclusie kunnen zijn dat de vele reparatiewerkzaamheden aan het leidingennetwerk niet betekenen dat er ook grote problemen met de verwarming in huis zijn.

• Toch kraken de reageerders veel kritische noten. Een greep uit de reacties.
- Het duurt 8-15 liter water voordat er eens warm water uit de kraan komt. (Verspilling)
- Geen warm water voor een bad of douche
- Het warme water is ineens tijdens het douchen op
- Ik zit in de kou voor 80 euro per maand
- Radiatoren werken niet gelijkmatig en tegelijk
- Vloerverwarming werkt niet door onregelmatigheid van de watertemperatuur
- Steeds meer mensen plaatsen een houtkachel zodat ze het toch warm hebben
- Hoge kosten voor het onderhoud / vervangingskosten van de unit in huis
- Onverklaarbaar hoge maandlasten. (van 83 euro naar 127 euro in de maand terwijl je juist minder had gebruikt)
- Hogere kosten dan het gemiddelde gezin die het met gas en stroom doen
- Geen vrijheid om aanbieder te kiezen. De huidige aanbieder kan vragen wat hij wil
- Je kunt niet profiteren van acties bij een goedkopere aanbieder
- Hoge onderhoudskosten aan de installatie in huis
- Geen compensatie voor schade aan het systeem
Het is niet altijd goed duidelijk of het probleem inherent is aan de stadsverwarming of dat er in huis ergens iets niet in orde is. Goede service en communicatie lijken hiervoor de oplossing.

• Er zijn ook positieve reacties. Op de vraag 'De verwarming in mijn huis doet het' reageert ruim een derde met 'heel goed'.

Eindconclusie

• Als gezegd: het aantal reacties is te gering om vergaande conclusies te kunnen trekken over het functioneren van de verwarming in de woningen. Een andere zaak is het leidingennetwerk dat inmiddels dertig jaar oud is. Volgens de gemeente denkt Essent eind 2014 alle lekkages hersteld te hebben. Na 2020 is volgens de gemeente het netwerk gezien de ouderdom aan vervanging toe. Een kritische blik blijft nodig.

____________________

- raadsinfobrief gemeente (pdf-bestand)
- Behandeling Warmtewet na tien jaar afgerond (link)
____________________

 

2013-04-15

U bent hier