Raad unaniem akkoord met armoedebeleid

11 juli 2015

Raad unaniem akkoord met armoedebeleid

In juni presenteerde verantwoordelijk SP-wethouder Nathalie van der Zanden het nieuwe minimabeleid. Titel van de nota: Meer voor wie minder heeft! Na bespreking in de commissie stemde de gemeenteraad dinsdag 7 juli jongstleden unaniem in met de nota.

SP-raadslid Lonneke Maráczi: “Het is een mooi voorbeeld hoe beleid van onder af tot stand kan komen. Er zijn intensieve gesprekken gevoerd met Helmondse minima, professionals, vrijwilligers en belangenbehartigers. Ook werd een werkconferentie armoedebestrijding georganiseerd. Tijdens deze drukbezochte conferentie was er veel betrokkenheid van inwoners, professionals en vrijwilligers.”

“Gaandeweg moet duidelijk worden wat de effectiefste aanpak is. Na de raadsverkiezingen hebben we in het coalitieakkoord afgesproken om jaarlijks één miljoen euro extra voor het armoedebeleid uit te trekken. Veel geld dat we verstandig moeten inzetten. In mijn bijdrage in de gemeenteraad heb ik dan ook aangegeven dat het voor de SP niet vanzelfsprekend is om op voorhand overal structureel geld in te zetten. We moeten openstaan voor initiatieven en goed kijken met onze inwoners wat de beste middelen en voorzieningen zijn.”

Het SP-raadslid noemt de Super Sociaal als voorbeeld. Super Sociaal is een supermarkt waar mensen onder bepaalde voorwaarden levensmiddelen tegen flink gereduceerde prijzen kunnen kopen. In Helmond gaat het om 400 tot 500 huishoudens. Maráczi: “De Super Sociaal wordt gefinancierd door de gemeente. Afspraak is dat deze financiering door loopt tot en met tenminste 2018. Maar er zijn ook kritische geluiden te beluisteren over de Super Sociaal. Wij vragen ons daarom af of het verstandig is om ons vast te leggen op de Super Sociaal ook ná 2018. Hierover ontstond discussie in de raad met andere partijen.”

Maráczi licht het verder toe: “Het afgelopen jaar zijn er al allerlei particuliere initiatieven ontstaan. Zoals voedselbanken. Deze voedselbanken hebben ondertussen al honderden klanten. Er is een enorme toename van het aantal mensen die deze ondersteuning nodig heeft. Wij vinden dat wij onze ogen open moeten houden voor deze realiteit en onszelf de vraag moeten stellen: wat is de beste aanpak om de mensen te helpen? Als er nieuwe goede initiatieven ontstaan, waarom zouden die dan niet evengoed een kans krijgen?”

De discussie in de raad eindigde met het aannemen van een voorstel om Super Sociaal en Let’s Ruilwinkel wél structureel te steunen.

Het raadslid: “Ook wij hebben Super Sociaal en Let's Ruilwinkel in ons verkiezingsprogramma staan. In de nota krijgen zij dan ook steun tot en met 2018. Toch hebben wij tegen het voorstel gestemd om deze steun structureel te maken, omdat wij ook de deur open wilden houden voor andere en misschien wel betere initiatieven. Wij vinden het uiteraard jammer dat de meerderheid van de raad anders heeft besloten, maar het allerbelangrijkste is dat de nota van onze wethouder unaniem is aangenomen. Daar zijn wij ontzettend blij mee!”

In 2011 telde Helmond 4000 huishoudens met een laag inkomen. Dat is 11% van het totaal aantal Helmondse huishoudens. Onder een laag inkomen wordt verstaan tot 105% van het sociaal minimum. In 2014 is deze groep gegroeid tot 4300 huishoudens. Hieronder 2100 kinderen. De groep huishoudens met een inkomen tot 105% bestaat voor 23% uit werkenden.