Aftrap ‘under the rainbow’ in de Cacaofabriek

13 december 2022

Aftrap ‘under the rainbow’ in de Cacaofabriek

Afgelopen vrijdag 09 december trapte De Cacaofabriek een nieuwe reeks ‘Under the Rainbow’ af. SP raadslid Dirk van Dam was bij de aftrap aanwezig.

De opening werd gedaan door Zwermers, een Tilburgs performance-gezelschap. Zwermers wil verbeeldingskracht en flexibiliteit stimuleren op het gebied van ‘mens-zijn’; hoe we ons als mens verhouden tot het zelf en de context waarin we leven. Door grote vragen rondom identiteit in een tastbare en herkenbare omgeving te plaatsen wil Zwermers de veelkleurigheid van de mens vieren.
SP raadslid Dirk van Dam; ‘De opening door Zwermers was erg indrukwekkend en inspirerend. De hoeveelheid kleding die voorbijkwam en vooral de diversiteit hierin was prachtig om te zien. We zijn als mens gewend geraakt om alles maar te labelen, tijdens deze voorstelling werd je geprikkeld doordat kleding steeds veranderde waardoor je nauwelijks tijd had om te labelen. Ook ging je eigen invulling geven aan wat je zag, het stukje dat de man heel traag kleding aan ging doen daar waar de vrouw snel van kleding wisselde, moest ikzelf denken aan mijn vouw en ik als we naar een verjaardag gaan. Ik weet wat ik aantrek, mijn vrouw twijfelt over verschillende nette kleding.’

De komende periode zijn meer culturele evenementen te bezoeken bij De Cacaofabriek. Stuk voor stuk kleurrijke, culturele evenementen die allemaal op een andere manier ruimte creëren, kleur geven, ijs breken en scherpstellen. Ook deze winter geniet je in De Cacaofabriek van een inspirerend programma over identiteit.

Kijk hiervoor op de website van De Cacaofabriek: under the rainbow (cacaofabriek.nl)

SP raadslid Dirk van Dam; ‘Het is erg belangrijk om een tegengeluid te blijven geven aan de ontwikkelingen die mensen weer terug in hokjes willen duwen, die mensen beschadigen doordat ze zichzelf willen en moeten kunnen zijn. Anno 2022 moet je kunnen zijn wie je bent, zonder angst om voor van alles uitgemaakt te worden. lees bijvoorbeeld het inspirerend stuk ‘samen in de minderheid’ van SP’er Jade de Mol nog eens terug. (Samen in de minderheid :: SP Helmond)

Dirk van Dam

Raadslid SP Helmond