Sluiting filialen bieb gaat door, problemen bij sportverenigingen worden in kaart gebracht

8 november 2011

Donderdag 3 november begrotingsbehandeling. De gemeenteraad besluit waar het geld in 2012 aan uitgegeven wordt. Als verwacht moet er weer bezuinigd worden. Het college was er snel uit: we sluiten bibliotheken, wijkhuizen en jongerencentra. Erik de Vries, fractievoorzitter van de SP: "Deze voorzieningen zijn van grote waarde voor de wijken. Dan doe je er alles aan om die te behouden."

De SP ziet andere mogelijkheden om te bezuinigen. Bijvoorbeeld op alle plannen rondom het centrum. Een verdubbeling van het centrum is niet meer van deze tijd. De leegstand neemt nu al toe, en de voorspellingen zijn dat dit in de toekomst nog erger zal worden. Of op deelname aan Brabant Culturele Hoofdstad 2018. Het is maar zeer de vraag of we dit binnen slepen, en of het uberhaupt iets op zal leveren voor Helmond.

Tijdens de begrotingsbehandeling heeft de SP een concreet voorstel gedaan om de wijkfilialen van de bibliotheek te behouden. Het voorstel werd niet overgenomen. Alleen de PvdA, GroenLinks en Helder Helmond steunden de motie. De Vries: "De raad had wel kritiek op de manier waarop wethouder van de Heuvel (D66) met de wijkbibliotheken en eventuele alternatieven is omgegaan, maar toen puntje bij paaltje kwam, hadden ze er toch vertrouwen in dat het allemaal goed gaat komen. Twijfelachtig, omdat de wethouder in een jaar tijd nog steeds geen concreet alternatief op tafel heeft liggen." Over twee maanden gaan de deuren van de wijkbibliotheken dicht.

Eén voorstel van de SP werd wel overgenomen. Er is 1 miljoen euro gereserveerd voor knelpunten bij sportverenigingen. Het CDA wilde dit geld aan de hockeyclub geven voor een nieuw veld. Trots vond dat het bestemd moest worden voor een BMX crossbaan. De Vries: "Allebei sympathieke voorstellen, maar je kunt het geld maar één keer uitgeven. Er zullen meer sportverenigingen zijn met problemen. Wie heeft er dan het meeste recht op dat geld? Dat moeten we als raad eerst goed op een rij hebben, voor we besluiten waar we het geld aan uitgeven." De motie van de SP om dit te onderzoeken vóór het geld weggegeven wordt, werd overgenomen door de wethouder.

De SP-fractie heeft uiteindelijk tegen de begroting gestemd, net als PvdA, GroenLinks en Helder Helmond. De Vries: "Voorzieningen afbreken, terwijl er geld apart wordt gezet voor dure en overbodige plannen, kan niet op de steun van de SP rekenen."

Lees ook SP over begroting 2012