SP: afhaken investeerders roept vragen op over haalbaarheid centrumplan

31 juli 2010

SP: afhaken investeerders roept vragen op over haalbaarheid centrumplan

Het afhaken van investeerders ING en Amstelland roept vragen op over de haalbaarheid van het centrumplan. De SP wil de kwestie bespreken in de raadscommissie.

Om het centrumplan te kunnen realiseren, moeten tal van bestaande gebouwen zoals Obragasgebouw en postkantoor wijken. Ook de woningen van corporatie Woonpartners aan de Waard en de Bleek moeten op termijn plaatsmaken voor het centrumplan. Grond en onroerend goed worden aangekocht door de gemeente. Volgens wethouder Tielemans heeft de gemeente zo inmiddels al dertig miljoen euro uitgegeven.

Het plan is dat de gemeente vervolgens de grond doorverkoopt aan ING en Amstelland om er stapsgewijs het centrumplan te realiseren. Dit is geregeld in de 'Basisovereenkomst Grondtransacties' uit 2008 die nu door de gemeente ontbonden is. Volgens wethouder Tielemans houden de twee marktpartijen zich niet aan de gemaakte afspraken waaronder de prijs voor het aan te kopen onroerend goed.

SP-fractievoorzitter Erik de Vries vermoedt dat ING en Amstelland de afgesproken prijs niet willen betalen omdat ze geen kans meer zien het geld terug te verdienen. De marktpartijen verdienen het geld terug door winkels, woningen en appartementen te realiseren. Het lijkt erop dat ING en Amstelland deze opzet niet meer of veel minder commercieel haalbaar vinden, zegt De Vries. Toch blijft wethouder Tielemans optimistisch en houdt hij vast aan het plan. De Vries: "Hoe moet ik dat rijmen?"

De breuk met ING en Amstelland is nog om een andere reden opmerkelijk. Erik de Vries: "De samenwerking van de gemeente met deze twee partijen gaat veel verder terug dan 2008. De samenwerking is al gestart in 2002. Ze waren nota bene nauw betrokken bij het ontwikkelen van het centrumplan. En dat eindigt na acht jaar nauw samenwerken in een vertrouwensbreuk zoals wethouder Tielemans zegt. Dat geeft toch te denken?"

- persbericht uit 2002

2010-07-31