h

Schaakspel met bedrijven

13 augustus 2005

Schaakspel met bedrijven

De Deurnese tuinder van Gog heeft zijn bedrijf Safir verplaatst naar Cyprus. Transportondernemer Jan de Rooy verplaatst delen van zijn bedrijf naar Polen. Doel: omzeilen van Nederlandse arbeidsvoorwaarden.

Het omzeilen van Nederlandse arbeidsvoorwaarden is een lucratief schaakspel. Een Poolse chauffeur is een stuk goedkoper dan een Nederlandse collega: grofweg 800 euro tegen ruim 3000 euro. Wat gebeurt er met de Nederlandse chauffers? Transportondernemer Jan de Rooy doet daar niet moeilijk over. "Een andere tak van sport of opkrassen", zei hij begin dit jaar in een radio-interview.

De Deurnese tuinder van Gog is bekend geworden met de aankoop van vier woningen in de Helmondse wijk Rijpelberg om zijn Poolse seizoenarbeiders een onderkomen te bieden. Volgens eigen zeggen per woning zeven tot acht personen.

Oekraïners Volgens de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) werken in heel Nederland zo'n vijftigduizend Polen. Maar inmiddels zouden al enkele duizenden Oekraïners - al of niet legaal - in onze regio aan de slag zijn. Burgemeester Jacobs was onlangs in Polen en signaleerde daar het hoge aantal dubbele nationaliteiten onder de Oekraïners. Jacobs zit in een commissie die de ontwikkelingen op de regionale arbeidsmarkt bekijkt. De levensstandaard in Oekraïne ligt een stuk lager dan in Polen. De arbeiders die er vandaan komen, zijn bereid om tegen nog lagere lonen te werken dan Polen.

30.000 banen op de tocht Als het gaat om het internationaal transport sprak begin deze maand B. Roozendaal van het truckersblad Truckstar de vrees uit dat 30.000 banen van Nederlandse chauffeurs binnen vijf jaar dreigen te verdwijnen. De banen worden ingenomen door goedkope chauffeurs uit Oost-Europa.

Honderd uitzendbureaus De toestroom van Polen en andere Oost-Europeaanse werknemers naar hier toe hangt samen met de open grenzen en de toetreding tot de EU. Gaat het hierbij om werknemers die individueel besluiten een beter bestaan te zoeken? Of gebeurt dit georganiseerd? Gezien het massale karakter lijkt het laatste het geval. Volgens een artikel in de Volkskrant van 21 april 2005 helpen meer dan honderd uitzendbureaus Oost-Europeanen aan het werk.

Citaat: "Alleen al in de Poolse plaats Opole zitten volgens Franck Hendriks, partner van T&S Werving en Selectie uit Waalwijk, vijfenzestig Nederlandse arbeidsbemiddelaars. Kranten staan vol advertenties, straten vol billboards. We sponsoren missverkiezingen, verloten reizen. Wie de meeste Polen trekt, is spekkoper, vertelt hij. En dan doet T&S het nog allemaal volgens de regels. Tegenover de veertig- tot vijftigduizend Polen die jaarlijks legaal in Nederland aan het werk gaan, staat vermoedelijk nog minimaal eenzelfde aantal illegale Polen." Einde citaat.

Buigen voor oneerlijke concurrentie? Branche organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) wil de brutolonen van Nederlandse chauffeurs bevriezen om de concurrentie van Poolse en Bulgaarse collegas terug te dringen. FNV Bondgenoten is het daarmee niet eens, de overheid moet ervoor zorgen dat Poolse chauffeurs volgens de Nederlandse CAO worden betaald. FNV Bondgenoten spreekt over oneerlijke concurrentie. In Polen en Bulgarije zou een groot rijbewijs eenvoudiger kunnen worden behaald dan in Nederland. Ook zouden Poolse en Bulgaarse chauffeurs over minder diplomas hoeven te beschikken en hoeven zij zich minder aan te trekken over rusttijden. SP kamerlid Jan de Wit heeft over deze onderwerpen kamervragen gesteld.

Achtergrond en bronnen

2005-08-13

U bent hier