B en W wil Volksbelang niet kapittelen

31 mei 2006

B en W wil Volksbelang niet kapittelen

Huren nieuwbouwcomplex Narcissenstraat boven huursubsidiegrens.

B en W geeft toe dat Volksbelang van de planning afwijkt door hogere huren te berekenen in het nieuwbouwcomplex aan de Narcissenstraat, maar wil de corporatie niet kapittelen. Dat blijkt uit het antwoord aan de SP.

In het antwoord verwijst het college naar de Nota Wonen. Daarin is vastgelegd dat 48 appartementen een lagere huur krijgen waardoor huursubsidie mogelijk wordt. Maar "hieraan wordt niet star vastgehouden als er zwaarwegende motieven aan deze afwijking ten grondslag liggen. Zeker niet als compensatie plaatsvindt op andere locaties", aldus het college.

Wat die zwaarwegende motieven zijn en op welke locatie compensatie plaatsvindt, wordt niet toegelicht. Ook is onduidelijk of Volksbelang vóóraf met de gemeente heeft overlegd om af te mogen wijken van het beleid.

De Nota Wonen is het belangrijkste gemeentelijk beleidsdocument, het bevat gedetailleerde planningstabellen over waar welke woningen worden gebouwd.

De SP is teleurgesteld in het antwoord. "Door zo meegaand en onduidelijk te zijn, geeft het college zelf ruimte om van het beleid af te wijken, terwijl sociale woningbouw juist zo hard nodig is", reageert SP-fractievoorzitter Erik de Vries.

Bouwplek Narcissenstraat is zelf compensatielocatie

Er wordt niet star vastgehouden aan de planning van sociale woningbouw "zeker niet als compensatie plaatsvindt op andere locaties", schrijft B en W, maar de plek op de hoek Narcissenstraat / Wethouder van Wellaan is zelf een compensatielocatie.

De plek is steeds bedoeld geweest als compensatielocatie voor de binnenstad. Daar verdwijnen door de herstructurering nogal wat betaalbare huurwoningen. Dat zou gecompenseerd moeten worden door sociale woningen terug te bouwen op de hoek Narcissenstraat / Wethouder van Wellaan.

Hierover bestond al een afspraak tussen de gemeente en toen nog woningbouwvereniging De Hoop, destijds eigenaar van de woningen in de binnenstad. De afspraak gaat over naar Woonpartners wanneer die begin 1999 De Hoop overneemt, maar uiteindelijk weet Volksbelang de locatie voor de neus van Woonpartners weg te kapen.

In 2003 past de gemeenteraad het bestemmingsplan aan, om de bouw van het huidige appartementengebouw door Volksbelang mogelijk te maken. De bijlage bij het raadsbesluit vermeldt wederom dat het om een compensatielocatie gaat met 2/3de deel sociale woningbouw.

Uiteindelijk komt van compensatie van gesloopte sociale woningbouw niets terecht. De huren die Volksbelang voor de appartementen berekent, komen allemaal uit boven de huursubsidiegrens, er bestaat geen recht op huursubsidie. Voor Helmonders met een smalle beurs zijn de woningen onbetaalbaar.

Sociale woningbouw sneuvelt veel vaker

Nieuwbouwcomplex Narcissenstraat niet enige voorbeeld

Het appartementengebouw aan de Narcissenstraat is niet het enige project waar niks terechtkomt van betaalbare woningbouw. Uit een inventarisatie door de SP blijkt dat veel vaker van het beleid wordt afgeweken. Bijvoorbeeld de appartementen die Woonpartners bouwt aan het Binderseind, naast het oude Filmhuis.

De 13 appartementen van Woonpartners worden aangemerkt als "sociale huurwoning" met een huur onder 500 euro. In werkelijkheid zijn ze - net als de appartementen van Volksbelang - een stuk duurder: variërend van 510 tot 643 euro exclusief servicekosten en parkeerplek. Voor deze woningen kunt u geen huurtoeslag aanvragen, zo meldt de website van Huren-in-Helmond. Wat betekent dat Helmonders met een smalle beurs niet in aanmerking komen.

Dat valt op, want uitgerekend Woonpartners-directeur De Wilde benadrukte onlangs bij een presentatie dat 78 % van de woningzoekenden is aangewezen op huursubsidie.

Andere afwijkingen van het beleid zijn de projecten van Woonpartners aan de Azalealaan (24 in plaats van de beoogde 46 sociale huurwoningen), de Paterslaan (6 i.p.v. 18) en de locatie van de voormalige Dansschool aan de Heistraat: slechts voor de 6 atelierwoningen bestaat (gedeeltelijk) recht op huursubsidie in plaats van voor alle 17 appartementen. Dan is er nog het project Zonnekwartier van Volksbelang in de binnenstad, waar eind van het jaar in het kader van de tweede fase 48 woningen worden opgeleverd. Met huren variërend van 515 tot 600 euro per maand komen ze voor een groot deel uit boven de beoogde huursubsidiegrens.

Opgeteld gaat het om ver over de honderd woningen die volgens het beleid een "sociale huurwoning" hadden moeten zijn, maar dat in werkelijkheid niet zijn. Dat aantal is bijna de jaarproductie aan sociale woningbouw.

SP-fractievoorzitter Erik de Vries: "De uitkomst van deze inventarisatie geeft ernstig te denken. Wat stelt het beleid voor sociale woningbouw eigenlijk voor als daar zo makkelijk van wordt afgeweken en dat ook wordt toegelaten?"

De SP wil het er niet bij laten zitten en beraadt zich over vervolgstappen.

Wat is een sociale huurwoning?

Voor huurders met een smalle beurs en die dus zijn aangewezen op huursubsidie, is tot 1 juli 2006 een woning passend als de huur niet hoger is dan 474,88 euro (voor een huishouden van 1 of 2 personen) of 508,92 euro (voor een huishouden van 3 of meer personen).

Per 1 juli 2006 worden deze bedragen (de aftoppingsgrenzen) verhoogd naar 485,33 en 520,12 euro.

Is de huur hoger, dan is er geen recht op huursubsidie en wordt de woning niet toegewezen.

Slechts in bijzondere situaties wordt hiervan afgeweken. De gemeente moet dan apart toestemming geven, het zogenaamde fiatteren. Een laag inkomen is geen reden om te fiatteren.

Bovenstaande regels gelden om te beoordelen of een nieuwe woning passend is. Ze gelden niet voor zittende huurders: als de huur door de jaarlijkse huurverhoging uitkomt boven de aftoppingsgrens, blijven zij recht houden op huursubsidie.

Uit: managementinformatie 01-04-2006 Huren in Helmond

• SP-vragen en antwoord van B en W  1  2