PvdA wil hoorzitting over crisis in thuiszorg verhinderen

1 juli 2008

PvdA wil hoorzitting over crisis in thuiszorg verhinderen

De SP wil een hoorzitting over de crisis in de Helmondse thuiszorg, maar de PvdA wil dat verhinderen. De partij diende daarvoor vanavond in de raadsvergadering een motie in en kreeg de steun van CDA en VVD. Deze partijen hebben samen met de PvdA een meerderheid in de raad.

Het SP-voorstel is al besproken in de raadscommissie Samenleving, maar werd voor verder beraad uitgesteld naar augustus. Dat lijkt nu niet meer door te gaan.

Eer raadscommissie kan besluiten om een hoorzitting te houden. Dat is geregeld in een verordening die de gemeenteraad heeft vastgesteld.

In de gemeenteraad hebben de coalitiepartijen PvdA, CDA en VVD een meerderheid. In de raadscommissie hebben ze die meerderheid niet. De raadscommissie kan besluiten om een hoorzitting te houden tegen de wil in van de coalitie.

De PvdA is daar in dit geval duidelijk niet blij mee. Het gegeven dat de raadscommissie geen afspiegeling is van de verhoudingen in de raad grijpt de partij nu aan om de verordening aan te passen. Omdat daar enige tijd overheen gaat, wil de PvdA dat de bevoegdheid om een hoorzitting te houden de raadscommissie per direct wordt ontnomen.

SP-fractievoorzitter Erik de Vries: De verhoudingen in de raadscommissie zijn inderdaad geen afspiegeling van de verhoudingen in de gemeenteraad. Maar dat is al twee jaar zo. De PvdA heeft daar nog nooit over geklaagd.

Het besluit om het houden van een hoorzitting in de raadscommissie van augustus te bespreken, is reeds genomen. De Vries: De PvdA had kunnen zeggen: oké, dat besluit is nu eenmaal genomen, dat laten we zo, maar voor de toekomst gaan we de procedure veranderen. Maar dat zegt de PvdA niet. Ze koppelt het direct aan die hoorzitting en daarmee toont ze waar het werkelijk om gaat. Namelijk die hoorzitting verhinderen en hun wethouder beschermen.

De Helmondse thuiszorg verkeert in crisis. Al meer dan honderd cliënten krijgen geen hulp. Ze staan op de wachtlijst. PvdAer Jos Boetzkes is de verantwoordelijk wethouder.

De PvdA-motie:

Achtergrondinformatie

- Wethouder geeft eindelijk toe: grote problemen in de thuiszorg

- Verrassingsactie thuiszorg, SP overhandigt zwartboek en wil hoorzitting

- Spoedoverleg thuiszorg: wethouder wil mislukken aanbesteding niet erkennen

- SP: aanbesteding thuiszorg in Helmond mislukt 2008-07-01